TECHNIEK Mechanisch
www.AT-aandrijftechniek.nlSEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 9
zel worden gestuurd. Afhankelijk van de
golflengte is daarmee bekend om welke
sensor het gaat en wat zijn positie is.
Helaas is het in de praktijk niet zo eenvou-
dig. De frequenties veranderen doordat
de vezel mechanisch wordt belast (op rek)
en daarbij bestaat het gevaar dat terug-
gekaatste frequenties elkaar overlappen.
Eén van de gevoelige gebieden zal altijd
de temperatuur meten, zodat de andere
signalen zijn te corrigeren voor deze
grootheid.
In feite zijn de sensoren voor diverse
grootheden nu gebaseerd op één meet-
principe en in serie geschakeld, waar
voorheen sensoren volgens verschillende
principes werkten, verschillend op omge-
vingsinvloeden reageerden en parallel
werden bekabeld.
Een praktisch aspect is de montage van
een lager met glasvezelsensoren. SKF
heeft er rekening mee gehouden dat dit
vaak onder lastige omstandigheden en in
vervuilde omgevingen plaatsvindt. In de
praktijk zal het niet meevallen om technici
een andere methode voor het monteren
van deze lagers aan te leren. Vandaar dat
het bedrijf de lagers voorziet van optische
connectoren, zodat technici het lager op
de vertrouwde manier kunnen installeren
en uitlijnen en daarna pas de optische
vezel aansluiten.
Aanbod
De tot nu toe gerealiseerde applicaties
zijn alle pilotprojecten, specifieke, op
maat voor de klant en applicatiegemaakte
lagers. Die bij dit soort kritische projecten
trouwens bijna altijd al maatwerk zijn. SKF
werkt nu aan de ontwikkeling van uitvoe-
ringen voor een aantal marktsegmenten,
maar lagers met optische vezels zijn voor-
lopig nog geen catalogusproduct als ze
dat al ooit worden. Op korte termijn zal
de onderneming op beurzen een range
lagers met optische sensoren met een be-
paalde configuratie presenteren.
In principe zou de optische vezel als sen-
sor geschikt moeten zijn voor elk type
lager, ofschoon SKF het nog niet op elk
type lager heeft getest. In de tot nu toe
gerealiseerde toepassingen is het twee-
4
Het uitgaande signaal van een lager met optische sensor. De amplitude is een maat voor de belasting, het aantal pieken per minuut voor de snelheid. De vorm van
de respons zegt wat over de defecten.
De optische sensor kan meerdere variabelen meten (belasting, temperatuur, druk, trillingen, etc.).
08-09-10-11-12_skf.indd 9 21-09-17 08:57