Pagina 49 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2017

TECHNIEK Hydraulisch
www.AT-aandrijftechniek.nlSEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 49
sief alle valkuilen waar Albers naar eigen
zeggen in het verleden zelf ook is inge-
tuind. Hij leert de cursisten dat ze reke-
ning moeten houden met bijvoorbeeld te
lage boostdruk, te hoge aanloopversnel-
ling (resulterend in boost-cavitatie), een
vrije val bij een lierapplicatie en derge-
lijke. In deze modules komen ook wat
complexere systemen aan bod, zoals ge-
lijkloopsystemen, meet- en regelsystemen
en hun eigenschappen.
Dat gaat geleidelijk door naar specialis-
tenniveau waarvan Albers weet dat de
markt beperkt is, maar waaraan hij wel
zijn systeemkennis wil doorgeven. Op dit
niveau komen bijvoorbeeld stabiliteit, ser-
vosystemen, terugkoppelingen, dyna-
misch gedrag, veiligheid en CE-markering
aan de orde.
Nederlandstalig
De uitdaging voor Albers was om al deze
aspecten van de hydrauliek in een begrij-
pelijke, educatieve en kwalitatief hoog-
waardige manier voor het voetlicht te
brengen, in het Nederlands. Veel video’s
op internet worden ingesproken door
mensen die Engels niet als moedertaal
hebben. De gemiddelde cursist haakt hier
snel af. Met een Engelstalige e-learning
training met een native speaker zou
Albers ongetwijfeld een veel breder pu-
bliek bereiken, maar dat is niet zijn doel-
stelling. Hij richt zich op het Nederlandse
taalgebied. Mocht in de toekomst blijken
dat er toch veel belangstelling is voor een
Engelse en een Duitse versie, dan zal hij
native speakers inhuren als voice-over.
Om het project te realiseren, heeft Albers
een website laten bouwen waarin hij ge-
makkelijk nieuwe modules kan introduce-
ren en ook de administratieve afhande-
ling kan automatiseren. Die website is
klaar en werkt, maar is nog niet geheel
gevuld. In een webshop-omgeving kan
een gebruiker een module selecteren en
daarvoor via de bekende kanalen betalen.
Vervolgens ontvangt hij een toegangs-
code, waarmee hij of zij een jaar lang toe-
gang heeft tot de betreffende module. De
webshop geeft informatie over de inhoud
van de diverse modules, waar nuttig aan-
gevuld met foto’s of een trailer-video.
Opbouw van de modules
De modules bestaan voor het grootste
deel uit filmpjes, die Albers in eigen be-
heer heeft opgenomen en voor een be-
langrijk deel ook zelf inspreekt. Om zijn
lessen over componenten te visualiseren,
zocht hij opengewerkte en gemakkelijk
demonteerbare componenten waarmee
hij de opbouw en de werking kon demon-
streren. Na een oproep bij een groot aan-
tal leveranciers kreeg hij meer dan 250 (!)
hydrauliekcomponenten tot zijn beschik-
king.
Bij het bestuderen van elke module krijgt
de cursist een aantal multiple choice vra-
gen voorgelegd en moet die invullen. Als
hij minstens 80 procent van de vragen
goed heeft beantwoord, krijgt hij automa-
tisch een certificaat thuisgestuurd dat hij
de betreffende module met succes heeft
gevolgd. De lengte van de modules vari-
eert van zo’n 30 minuten tot circa 2 uur.
Aanbod
Bij de introductie van de cursus zijn er mo-
dules gereed voor pompen, drukregel-
kleppen, leidingwerk, richtingkleppen en
smoor- en stroomregelkleppen. Daar
komen op korte termijn al accu’s en filters
nog bij. Een voorbeeld: voor de module
leidingwerk worden acht sub-modules ge-
maakt, die in één pakket worden aange-
boden. Ze behandelen onder meer leidin-
gen en slangen, beugels, doorvoeren,
drukken, diameters, flenzen, koppelin-
gen, montage (met name voor slangen
van belang), meetaansluitingen, maar
ook testen, spoelen, schoonmaken en af-
doppen.
Leidingwerk lijkt het eenvoudigste deel
van de hydrauliek, maar in de praktijk kan
er veel fout gaan. Juist hier geldt dat visu-
ele informatie veel meer zegt dan een ge-
sproken instructie. Voor deze module (en
ook voor enkele andere) zijn op locatie bij
een paar bedrijven filmpjes gemaakt,
waarop medewerkers laten zien hoe be-
paalde componenten moeten worden be- 4
Ir. Peter Albers legt
aan de hand van
zelf gemaakte en
door fabrikanten
toegeleverde il-
lustraties uit hoe
hydraulische com-
ponenten werken.
48-49-50_hydrauliektraining.indd 49 21-09-17 09:11