Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2017

TECHNIEK Congres
www.AT-aandrijftechniek.nlSEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 47
ment gepland staat, steekt de inmiddels
zo’n tien man sterke TC de koppen bij el-
kaar. We maken dan ondermeer een ‘mer-
kenlijst’ waarop bedrijven staan, waarbij
in onze ogen sprake is van interessante
ontwikkelingen. Dat kunnen projecten
zijn, innovaties op product- en/of toepas-
singsniveau, wetenschappelijk onder-
zoek, et cetera. Belangrijk is dat je zowel
de top van de markt erbij betrekt maar
ook onbekendere firma’s, zodat het geen
‘feest van herkenning’ of een ‘brainwash’
wordt van de grote merken. Er moet diep-
gang maar ook spreiding in de onderwer-
pen zitten.”
“In eerste instantie kwamen we zeker op
zo’n veertig interessante ideeën voor on-
derwerpen. Vervolgens zijn we gaan kij-
ken of we daar goede informatiebronnen
en sprekers voor konden vinden. Want je
kunt wel iets willen behandelen, maar als
er niemand is die dat goed kan presente-
ren, houdt het op. Door kritisch te zijn en
vooral op kwaliteit en diepgang te focus-
sen, hebben we uiteindelijk zo’n twaalf
presentaties geprogrammeerd, waarmee
we een goede mix van onderwerpen heb-
ben.”
“Wat mijn vakgebied betreft: we hebben
twee ‘smering gerelateerde’ onderwerpen
in relatie tot tandwielkasten in het pro-
gramma. Smering is een ondergeschoven
kindje in tandwielkastenland en daar valt
in veel gevallen nog een aanzienlijke
winst mee te behalen. Tijdens DFPTC is er
een presentatie over ervaringen met ver-
schillende smeringtypen (oliën) voor
tandwielkasten en een presentatie over
‘condition monitoring op afstand’ waarbij
olie-analyses een belangrijke rol spelen.”
“Een zeker niet minder interessant onder-
werp dat aan bod komt is de zogeheten
Flexpin technologie. Bedrijven willen
steeds hogere koppels. Tandwielkasten
worden daardoor almaar groter, maar
daar is niet altijd ruimte voor. Dankzij de
Flexpin technologie kunnen planetaire
tandwielkasten met een hoge krachtdicht-
heid toch compacter gebouwd worden.”
Verschuiving
Henk Veulings draait al een tijdje mee in
de branche en ziet de laatste jaren duide-
lijk versnellende marktverschuivingen. Dit
gaat zowel over techniek als over marke-
ting. “Om met techniek te beginnen, zie je
dat de scheidingen tussen vakgebieden
vervagen,” aldus Veulings. “Had je vroe-
ger een keiharde grens tussen hydrauli-
sche en elektrische aandrijvingen, al een
tijdje is daar sprake van een steeds bre-
dere ‘overlapping’. Dat komt enerzijds
omdat de krachtdichtheid van elektrische
(lineaire) aandrijvingen toeneemt, ander-
zijds omdat er steeds kritischer naar
milieurisico’s wordt gekeken. Dat zie je
ook in de maritieme wereld. Als je op
schepen cruciale aandrijvingen elektrisch
maakt in plaats van hydraulisch, heb je
minder vervuilingsrisico door lekkende
hydrauliekolie. Ook kun je een schip dat
aan de kade ligt aansluiten op ‘wal-
stroom’ zodat de dieselmotoren en aggre-
gaten (grotendeels) uit kunnen, waardoor
je veel minder directe emissie van het
schip hebt.
Maar ook qua marketing is er wel wat aan
de hand. Er gebeurt steeds meer online.
Veel bedrijven zijn daarin doorgeschoten,
wat ten koste gaat van persoonlijk con-
tact. Zie tegenwoordig maar eens bij een
bedrijf binnen te komen als verkoper/
technisch adviseur! Dat is lastiger dan
vroeger. Vaak staan er op websites niet
eens meer telefoonnummers en moet je
jezelf via een info e-mailadres aanmel-
den.”
“Zo’n ‘muur om een bedrijf’ houdt ook
kennis tegen. Bedenk dat je als gebruiker
van aandrijftechniek de wijsheid niet in
pacht hebt. Als ik zie wat er op tandwiel-
kastengebied de laatste vijf jaar is veran-
derd, dan is het duidelijk dat je als gebrui-
ker niet om een goed stuk advisering en
begeleiding heen kunt. Goed advies kan
je heel veel voordelen opleveren. Tech-
nisch, functioneel, maar ook financieel
(lagere TCO).”
“Tijdens de DFPTC krijgen de deelnemers
een ‘kijkje in de toekomst’ en zullen ze
zich nog meer realiseren dat je specifieke
expertise nodig hebt om tot optimale
sys teemontwerpen te komen. Niemand
kan overal verstand van hebben. Weten
waar je die kennis vandaan haalt is dus
sowieso al een goed startpunt. Ook dat
ontdek je bijvoorbeeld tijdens een evene-
ment als de DFPTC, waar je heel gemak-
kelijk in contact komt met mensen en
bedrijven die voor de gebruiker interes-
sant zijn.”
Groei door diversificatie
Hoe ziet Veulings de aandrijfmarkt zich de
komende jaren ontwikkelen? “Als we vol-
doende goede mensen weten te vinden,
voorspel ik een gestage groei,” stelt hij.
“Maar dat is nou net het probleem. Het
tekort aan goede techneuten neemt al-
leen maar toe. Los hiervan is een manier
om desondanks te blijven groeien, onder-
meer diversificatie. Bedrijven die alleen in
de Oil & Gas markt zitten, hebben het
moeilijk. Bedrijven die (ook) in de Food &
Beverage, farma- en Life Science markten
zitten, gaan goed.”
“Wat je je ook moet realiseren is dat je
niet meer ‘voor de eeuwigheid’ hoeft te
ontwerpen. Dankzij betere ontwerptools
en slimme rekenprogramma’s kun je pro-
ducten steeds exacter afstemmen op de
gewenste lifecycle. Een product dat maar
vijf jaar hoeft mee te gaan, kun je goed-
koper maken dan een product dat dertig
jaar mee moet. Door betere monitoring-
technieken kun je gebruikerservaringen
terugkoppelen naar je R&D afdeling,
waardoor je producten degelijker, slim-
mer, energiezuiniger en/of economischer
kunt maken.
Kortom, alles blijft in beweging en con-
tinu komen er weer andere inzichten en
mogelijkheden bij. Doe er dus alles aan
om bij te blijven, want alleen dan ben je
‘toekomstbestendig’.”
www.dfptc.nl
www.degraafaandrijvingen.nl
Maar liefst vier
Wikov tandwielkas-
ten zijn er toege-
past in het Gusto
Jacking System. De
overbrengingsver-
houding van elke
kast is 7389, het
gewicht bijna 6 ton,
terwijl het maxi-
male koppel
1830 kNm bedraagt.
46-47_dfptc.indd 47 21-09-17 09:11