www.AT-aandrijftechniek.nl SEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK46
“Het is belangrijk dat je weet wat er
nu en straks technisch mogelijk is”
Met name door de opmars van digitale technologieën, internet, gespeciali-
seerde ontwerp- en simulatiesoftware en nieuwe productiemethoden kun-
nen aandrijfsystemen steeds sneller en doelgerichter worden ontwikkeld en
geproduceerd. Volgens Henk Veulings, lid van de Technische Commissie (TC)
van de Dutch Fluid Power Transmission Conference (DFPTC), gaat de evolutie
steeds sneller. Hij benadrukt dan ook dat het nu meer dan ooit belangrijk is
dat technici hun knowhow op peil houden. Beursbezoek, lezen van vakbla-
den en het bijwonen van gerichte seminars en conferenties, zoals de DFPTC,
zijn daarvoor onmisbare informatiebronnen.
[tekst] Frank Senteur [foto’s] De Graaf Aandrijvingen BV, Capelle a/d IJssel
De Technische Commissie van de DFPTC
zorgt ervoor dat er straks een ‘state of the
art’ programma staat, zodat de deel-
nemers na het volgen van de presentaties
weer helemaal ‘bijgepraat’ naar huis
gaan. Hoe krijgt de organisatie dat voor
elkaar? We vroegen het aan Henk
Veulings, die in het dagelijks leven Pro-
duct Manager Large Drives is bij De Graaf
Aandrijvingen.
“De markt verandert. Online wordt domi-
nanter en persoonlijk contact neemt af,”
constateert hij. “Of dat goed is? Ik denk
van niet, maar dat is wellicht een ‘genera-
tie-dingetje’. Wel zien we dat vakbeurzen
het in ons land minder goed doen dan
bijvoorbeeld in Duitsland. Elke drie jaar is
in München de Bauma. Daar vind je alles
op het gebied van bouwmachines. Maar
liefst 550.000 bezoekers komen daar op
af.”
“Dat moet met de WoTS verhoudings-
gewijs dus ook kunnen. Want waarom
bezoek je beurzen en evenementen als de
DFPTC? Omdat je dan iedereen uit de
branche ontmoet en in korte tijd over ver-
schillende zaken wordt ‘bijgepraat’. Niet
alleen is dat efficiënt, juist dat persoon-
lijke contact is en blijft in mijn ogen be-
langrijk. Zakendoen is ook een kwestie
van gunning en vertrouwen en met alleen
online contact kun je die zaken niet be-
oordelen.”
Uitbreiding technische commissie
Dat uitgerekend Henk Veulings is toege-
treden tot de Technische Commissie van
de DFPTC is natuurlijk geen toeval. Want
dit heeft uiteraard alles te maken met de
uitbreiding van de oorspronkelijke scope
(alleen hydrauliek) met mechanische aan-
drijfcomponenten, met name tandwiel-
kasten. Hij is daar expert in en als geen
ander in staat trends aan te geven en
technische ontwikkelingen op hun inhou-
delijke waarde te beoordelen. Maar hoe
gaat de TC te werk? Hoe komt het pro-
gramma tot stand? Veulings licht dit toe.
“Al in een heel vroeg stadium, dus zo’n
jaar voor de datum waarop het evene-
Henk Veulings naast de planetaire trap van een tandwielkast voor een 7 MW offshore windturbine, waarbij gebruik
is gemaakt van de Flexpin technologie. Alleen al het gewicht van deze trap, die zeven planeetwielen heeft, is
22 ton. De totale kast weegt 63,2 ton en heeft een diameter van bijna 3 m.
46-47_dfptc.indd 46 21-09-17 09:11