TECHNIEK Hydraulisch
www.AT-aandrijftechniek.nlSEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 45
de nomogrammen die op basis hiervan
zijn ontwikkeld, kan redelijk goed de
juiste leidinglengte worden gekozen bij
een specifieke stromingssnelheid.
Oplossing
De oplossing die Parker Hannifin samen
met Fluidon heeft bedacht, moet de
hydrauliekolie afremmen. Daarom wordt
een opslag voorzien direct aan de cilinder,
zodat de leiding korter kan zijn. De moei-
lijkheid was de berekening van de beno-
digde remdruk. Baum: “Je moet geen on-
nodig hoge remdruk opbouwen. Het op-
bouwen hiervan gebruikt energie, dus dat
moet zo nauwkeurig mogelijk gebeuren.”
Fluidon heeft hiervoor een rekenmodel
ontwikkeld. Hierin werkt men met para-
meters zoals de remtijd, de stromingssnel-
heid, de lengte van de leiding en de rem-
druk. De uitdaging voor dit model was
hoe hou je rekening met de veranderende
massa? Baum: “Bij een auto die afremt,
blijft de massa gelijk. In de industriële
fluïdtechniek moet je rekenen met alleen
de vloeistof die in de leiding zit. Hierdoor
verandert elk moment de massa en daar-
door de remversnelling.”
Voor de hydrauliekwereld is zo’n model
wellicht nieuw, Baum heeft een deel van
de kennis uit de wereld van de water-
krachtcentrales gehaald waar men al veel
langer rekent aan dit fenomeen.
Veiligheidsschakeling overbrugd
Baum en Scheffel zijn tevreden over het
rekenmodel waarmee nu betere oplossin-
gen ontwikkeld kunnen worden. “Het is
goed genoeg om een ‘worst case’ scena-
rio te maken en daarop de installatie af te
stemmen,” zegt Baum.
Helemaal klaar is het model nog niet, bij-
voorbeeld omdat er tijdens het afremmen
door de warmteontwikkeling hydrauliek-
olie verdampt. Er ontstaat dus zuurstof en
die hoeveelheid kan toenemen in de loop
der tijd. Bij het IFAS in Aken onderzoekt
men thans dit fenomeen. Daarna pakken
Fluidon en Parker Hannifin het project
weer op om het rekenmodel te verfijnen.
Vooralsnog lopen de installaties die Par-
ker Hannifin heeft gebouwd probleem-
loos. “Bij veel installaties met 5 m tot 10 m
tankleiding en een versnelling van 1 m/s2
tot 2 m/s2 kunnen we de problemen voor-
komen. Ze gaan niet meer stuk. Tenzij vei-
ligheidsschakelaars worden overbrugd,”
aldus Scheffel.
Om veilig te werken, wordt de installatie
zo gebouwd dat de volgende cyclus pas
start als de remcilinder daar klaar voor is.
Dat kost dus enige cyclustijd. Scheffel: “Bij
één klant was er echt grote schade ont-
staan. Wat bleek, men had de veiligheids-
schakelaar overbrugd.”
www.parker.com
www.fluidon.com
Gerd Scheffel van Parker Hannifin Duitsland: drukgietinstallaties met 7000 ton
sluitkracht, hydraulische ‘kanonnen’ (foto: Franc Coenen).
Heiko Baum van Fluidon heeft een rekenmodel ontwikkeld waarmee de juiste
combinatie van leidinglengte en stromingssnelheid gevonden kan worden.
Om gewicht te
sparen stappen
autofabrikanten
steeds vaker van
plaatwerkcompo-
nenten over op
drukgietdelen, zoals
deze veerpoot.
44-45_parker.indd 45 21-09-17 09:10