Pagina 31 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nlSEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 31
TECHNIEK Pneumatisch
temen en gebruikersspecificaties kunnen
worden ingezet, en ook alle gebruikelijke
digitale en analoge I/O modules. Deze
CPX-module biedt een eenvoudige en vei-
lige oplossing om overall equipment ef-
fectiveness (OEE) te realiseren en de aan-
gesloten componenten en modules veilig
met de cloud te verbinden. De CPX IoT-
gateway biedt kant-en-klare dashboards
voor alle Festo-componenten voor het
monitoren van prestaties, status, energie-
verbruik en voorspellend onderhoud. De
digitale pneumatiek gaat veel mogelijkhe-
den bieden voor machinebouwers en en-
gineers. Maar de ontwikkeling is nog erg
nieuw en op dit moment worden er volop
pilotprojecten uitgevoerd. Over een paar
maanden tot een half jaar zal de Motion
Terminal verkrijgbaar zijn.
SAP
De tweede dag van de persbijeenkomst
stond een bezoek aan het Franse hoofd-
kantoor van SAP op het programma. In
een presentatie zette Hans-Jörg Stotz,
Vice-President Industry 4.0 van SAP, uiteen
hoe verschillende scenario’s samenkomen
in een smart factory. Daarbij spelen simu-
latie, de digital twin, product life cycle
management en zogenaamde collabora-
tieve innovatie volgens SAP een belang-
rijke rol. Het bedrijf heeft hiervoor een
Leonardo IoT innovatie portfolio samen-
gesteld. Daarin is op ieder niveau een link
te leggen in de communicatie met pro-
ducten, middelen, wagenpark, infrastruc-
tuur, markten en mensen. Met als filosofie
van SAP: Cloud is the way to go! Waar
Festo ‘Pneumatics as a Service’ biedt,
heeft SAP ‘Infrastructure as a Service’. Of
het nu gaat over de koffiemachine, het
wagenpark, robots, vorkheftrucks of
welke bedrijfsmiddelen dan ook, de be-
schikbaarheid van bedrijfsmiddelen opti-
maliseren doe je door connected assets
en met voorspellend onderhoud.
Als afsluiter van het bezoek aan SAP was
er ruimte voor verschillende demonstra-
ties, zowel van Festo als van SAP, en kon-
den de aanwezigen een gezamenlijke
ontwikkeling van dichtbij bekijken: een
samenwerking met Festo Didactic, om
precies te zijn. Daar toonden de beide
gastheren een didactische versie van
Festo’s Didactics CP-proeffabriek. De
werkstukken vertellen de fabriek welke
bewerking of handeling nodig is. Mass
Customization terwijl u kijkt.
Ook nog
De andere ontwikkelingen die de revue
passeerden, laten we hier nog maar heel
kort aan bod komen. Bij bionische robo-
tica kijkt Festo de kunst af van moeder na-
tuur. Gedrag van individuele dieren, maar
ook van zwermen mieren. Een robotarm
gebaseerd op de slurf van een olifant, een
grijper gebaseerd op de tentakels van een
inktvis, coöperatief gedrag van robots (af-
gekeken van mieren), de natuur heeft het
al uitgevonden. Het lijkt bijna onder het
motto: beter goed gejat dan slecht ver-
zonnen. Tijdens de persbijeenkomst
zagen we een volledig met lucht aange-
stuurde cobot, waarbij de werking van het
menselijk lichaam is nagebootst.
Tot slot noemen we de hooggeleidings-
bewegingstechnologie SupraMotion.
Deze zorgt voor een heel nieuw scala aan
toepassingen voor contactloze handelin-
gen. Supergeleiders zorgen voor een
reeks wrijvingsloze toepassingen voor
aandrijven, bewegen, schudden, grijpen,
verplaatsen en ga zo maar door. Dit lijkt
ongekende toepassingen te bieden voor
veeleisende industrieën. Festo is al een
aantal jaren bezig met deze ontwikkeling
en laat diverse mogelijke toepassingen
zien waarvan we hopelijk over niet al te
lang verslag kunnen doen van pilotprojec-
ten.
www.festo.nl
Cinema 4.0
Een mooi voorbeeld dat Festo geeft van de toepassing van de Motion Terminal is Cinema 4.0. Een 3D-plus voor-
stelling, waarbij de bioscoopstoel de sensatie van een achtervolging in een sportauto op een weg met haarspeld-
bochten feilloos weet door te geven. Als je in de stoel zit, voel je de oneffenheden in de weg, ruik je het verbrande
rubber van de banden en spat het water op de gezichten van de bioscoopbezoeker als de auto door een plas rijdt.
En dat is nog niet alles, ook de wind is voelbaar in de haren.
Het filmpubliek wordt één met de film. In de MX4D Motion EFX-stoelen, geproduceerd door het Californische be-
drijf MediaMotion, krijgt het publiek het gevoel dat ze de acteurs zelf zijn. De stoelen hellen, schudden en liften.
Effecten en gesynchroniseerde bewegingen met wind, water, trilling en geur komen door pijpleidingen in de V2
EFX-armleuningen van de stoelen, terwijl er drukpunten in de achterkant van de stoelen zijn bevestigd.
De bewegingsprofielen voor de films worden verwerkt in een CPX-CEC controller op de Festo Motion Terminal.
Veel hardwarecomponenten die vroeger vereist waren, zijn nu overbodig. Drie kleppen van het ventieleiland
besturen de drie actuators op elke stoel, terwijl één klep verantwoordelijk is voor drukregulatie. Voor andere
effecten, zoals de wind, wor-
den eenvoudige VUVG mag-
neetventielen gebruikt.
“De Festo Motion Terminal
maakt alles veel makkelijker
voor ons. Installatie, inbe-
drijfstelling, diagnostiek en
foutopsporing kan nu ge-
realiseerd worden met veel
minder onderdelen,” zegt een
tevreden Dan Jamele, CEO
van MediaMotion.
In de MX4D Motion EFX-
stoelen krijgt het publiek het
gevoel dat ze de acteurs zelf
zijn (foto: MediaMotion).
Een robot, aangestuurd door de Motion Terminal (foto: Janet
Kooren).
28-29-30-31_festo.indd 31 21-09-17 09:08