Pagina 29 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2017

TECHNIEK Pneumatisch
www.AT-aandrijftechniek.nlSEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 29
monstratie van de werking van het ven-
tieleiland. In ieder ventiel bevinden zich
twee piëzo-ventielen die zorgen voor de
werking en de functie. Vier van die ventie-
len samen vormen Motion Terminal. Een
ventieleiland dat functies van tot maar
liefst vijftig (!) componenten vervangt.
Volgens Dr. Duwe zal de Motion Terminal
de automatiseringstechnologie net zo op
zijn kop zetten als de smart phone dat met
de mobiele communicatiemarkt heeft ge-
daan.
Markten worden veeleisender, producten
worden innovatiever en er zijn meer con-
currenten. Om radicaal nieuw te kunnen
ontwerpen, moet je eigenlijk vanaf de
basis opnieuw beginnen. Ook met je busi-
nessmodel, zo vertelde Dr. Duwe. “Waar
Festo zich voorheen componentenleve-
rancier wist, verschuift het bedrijf nu rich-
ting softwareleverancier. De Motion Ter-
minal is eigenlijk een pneumatische com-
puter waarachter een holist isch
energieconcept voor pneumatiek schuil-
gaat.”
Hoe dat werkt, een digitaal aangestuurd
ventiel? Ze legde het uit. “Via een closed
loop wordt de opening van een ventiel
aangestuurd en gemeten door geïnte-
greerde positie- en druksensoren. Het
boosterventiel is een klepzittingventiel
waarvan het debiet direct wordt gemeten.
Een engineer hoeft niet langer verschil-
lende componenten te combineren om
bepaalde functies te verkrijgen, maar kan
deze zogenaamde ‘blackbox’ inzetten en
de bij de gewenste functie behorende app
gebruiken om het ventieleiland aan te stu-
ren. En omdat één ventieleiland zoveel
functies kan vervullen, puur door de ma-
nier waarop het wordt aangestuurd,
wordt het werk voor de engineer eenvou-
diger en interessanter. Het gaat nu om het
zo efficiënt mogelijk inzetten van de be-
schikbare functies en om de functies van
het ventiel goed te laten samenwerken
met de andere systemen in de lijn.” En is
er een andere functie nodig voor een ma-
chine, dan is het ventieleiland in een
handomdraai aangepast aan de nieuwe
wensen.
Alles in één
Voor alle verschillende functies wordt de-
zelfde ventielhardware gebruikt. Het ven-
tieleiland is als het ware een samengaan
van mechanica met elektronica, motion
control en software. Met als resultaat een
high-end zelflerend product waarbij de
functies verweven zitten in de componen-
ten en zelfs tijdens gebruik geschakeld
kunnen worden. Door de combinatie van
functies van de verschillende ventielen
kunnen standaard pneumatiektoepassin-
gen worden ingevuld, maar er zijn deels
ook elektrische aandrijvingen mee ver-
vangen.
De eenvoudige uitwisseling van functies
maakt het ideaal voor high-mix/low-
volume omgevingen. Een machinebou-
wer die speciaalmachines bouwt, kan nu
volstaan met één component en daar ver-
volgens functies aan toewijzen. Het wiel
hoeft niet iedere keer opnieuw uitgevon-
den te worden. Als er eenmaal een basis-
machineversie is, kunnen daar vervolgens
per machine heel eenvoudig verschillende
functies en klantspecifieke instellingen
aan worden toegewezen. Het is mogelijk
om veel compacter te bouwen, er zijn
geen vermogenscontrollers nodig en er
hoeft niet voor meerdere technieken te
worden gekozen.
Functie-integratie, aangestuurd door mo-
tion-apps, vereenvoudigt de gehele keten
van waardecreatie, vanaf de engineering
tot de benodigde hoeveelheid componen-
ten en bijbehorende onderdelenvoorraad.
Dankzij de piëzo-technologie en de lek-
testfunctie is het gebruik van dit nieuwe
wondertje ook efficiënt en zuinig met
energie. Deze technologie zorgt voor zui-
nig, exact en proportioneerbaar gedrag
van de ventielen. De piëzo-ventielen zor-
gen voor voorpositionering en daarna
wordt het hoofdventiel op de juiste ma-
nier geschakeld. Omdat de controller
meet wat er nodig is en de juiste druk
voor de toepassing levert, behoort over-
dimensionering tot het verleden. Zowel
de controller als de ventielen zijn intelli-
Apps
De apps die Festo in ontwikkeling heeft voor de Motion
Terminal:
• Directional control valve functions
• Proportional directional control valve
• Proportional pressure regulation
• Model-based proportional pressure regulation
• Supply and exhaust air flow control
• ECO drive
• Presetting of travel time
• Selectable pressure level (ECO)
• Soft Stop
• Leakage diagnostics
4
Volgens Dr. Julia Duwe zal de Motion Terminal de automatiserings-
technologie net zo op zijn kop zetten als de smartphone dat met de
mobiele communicatiemarkt heeft gedaan (foto: Festo).
Een Festo-medewerker demonstreert de werking van de Motion Terminal (foto: Janet
Kooren).
28-29-30-31_festo.indd 29 21-09-17 09:08