Pagina 26 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl SEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK26
afzonderlijk wiel kan door een eigen
motor worden aangedreven. Het voortbe-
wegen van het chassis en de daarop ge-
monteerde apparatuur naar de bestem-
ming is niet de enige taak van de motor
(of motoren). Het wagentje moet, behalve
de elektriciteitskabel, ook zware pneuma-
tische of hydraulische leidingen mee-
slepen.
Met een bereik tot 2000 meter betekent
dat een kabelsleep van aanzienlijk ge-
wicht. “De aandrijving moet dus een zeer
hoog koppel leveren,” zegt Kilb. “Tegelij-
kertijd wordt de voortgang telkens weer
belemmerd door obstakels. Bij hoge snel-
heden doet zich regelmatig overbelasting
voor. Alleen zeer krachtige motoren en
reductoren zijn hiertegen opgewassen.
Voor dergelijke toepassingen adviseren
wij de beproefde 3257 met grafietcommu-
tatie uit de CR-serie of de 2224 uit de SR-
serie met edelmetaalcommutatie, of de
nieuwe reductoren van de types 20/1 R en
26/1 R. De motor kan worden uitgerust
met radiale pinnen voor het verstevigen
van de ophanging en het absorberen van
de krachten die zich bij overbelasting ma-
nifesteren.”
De motor van de robotarm heeft minder
kracht nodig dan de wielaandrijving en
heeft meer ruimte dan de cameramotor.
De eisen aan deze aandrijving zijn lager
dan bij de andere elementen van de lei-
dingrobot het geval is. “Voor zulke taken
bieden wij een heel ruim assortiment
standaardmotoren,” zegt Kilb. “In dat as-
sortiment is voor elke variant de optimale
oplossing te vinden.”
Compact power pack
De aandrijfmechanismen van de hulpstuk-
ken moeten echter per definitie conse-
quent maximale prestaties leveren – en ze
mogen niet te groot zijn, want de ruimte
in de functiekop is altijd beperkt. Tevens
zijn voor een krachtige grip of voor uren-
lang frezen motoren nodig met een uit-
zonderlijke kracht. Ook moeten deze mo-
toren langdurig probleemloos in werking
kunnen blijven. Daarnaast moeten zij
staande blijven in de concurrentie van
pneumatische en hydraulische aandrijf-
mechanismen. Dankzij hun ontwerp leve-
ren deze een hoger koppel dan voor elek-
trische aandrijving in een riool haalbaar
is.
Bovendien heeft de elektromotor geen
behoefte aan toevoeging van hydrauli-
sche of pneumatische aandrijfunits, en
evenmin aan de zware en dure lijnen. In
plaats daarvan heeft een elektromotor al-
leen de voedingskabel nodig, en die is
toch al aanwezig. Het prestatieniveau van
de motoren neemt voortdurend toe, niet
in de laatste plaats dankzij alle knowhow
en het ononderbroken ontwikkelingswerk
van de technici van Faulhaber. “Motortype
2057…BHS is bijvoorbeeld ontwikkeld
voor dergelijke freeskoppen. Deze bereikt
dan ook snelheden hoger dan 30.000
min-1,” aldus Kilb, die verder uiteenzet:
“Dit hulpstuk speelt bij buis-in-buisreno-
vaties een heel belangrijke rol. Het waar-
borgt namelijk vrije doorstroming tussen
de zijbuis en de hoofdbuis.”
Buis-in-buis
Vervanging van beschadigde riolerings-
buizen blijft tegenwoordig vaak achter-
wege. In plaats daarvan worden buizen
dikwijls aan de binnenkant met kunststof
bekleed. Om dit te verwezenlijken wordt
een kunststof pijp onder lucht- of water-
druk in de buis gedreven. Vervolgens
wordt het zachte kunststof met uv-licht
bestraald om het te verharden. Hiertoe
worden speciale robots uitgerust met
krachtige uv-lampen die zo door de buis
worden verplaatst.
Na voltooiing van dit proces moeten de
multi-purposerobots met werkkop wor-
den ingezet om de zijtakken van de buis
uit te snijden. Reden hiervan is dat de
nieuwe buis aanvankelijk alle in- en uit-
gangsopeningen van de bestaande buis
heeft afgesloten. Tijdens zulke toepassin-
gen worden één voor één openingen in
het harde kunststof gefreesd. Dit duurt
vaak een aantal uren. De gebruiksduur en
de betrouwbaarheid van de motoren zijn
hierbij van cruciaal belang om onge-
stoorde voortgang van het werk te waar-
borgen.
“Bij ons maken fabrikanten van leiding-
robots kennis met een breed assortiment
producten, dat voor alle verschillende
werkzaamheden in deze sector een ge-
schikte motor biedt,” verklaart Regina
Kilb. “Dit heeft betrekking op zowel ver-
mogen en efficiëntie als robuustheid.
Bovendien zijn wij voor onze klanten be-
schikbaar als ontwikkelingspartner als er,
bijvoorbeeld, voor het verplaatsen van de
camera behoefte bestaat aan parallelle
positionering van de motor en de trans-
missiekop. Samen met onze klanten ont-
wikkelen wij doelspecifieke oplossingen
in geval van speciale behoeften. Deze pro-
ducten spelen hun rol in een toenemende
hoeveelheid rioleringswerken die onder-
gronds worden uitgevoerd zonder dat
daarbij een bouwploeg nodig is.”
www.faulhaber.nl
Regina Kilb: “In het assortiment van Faulhaber is voor elk aandrijfprobleem de optimale oplossing te vinden.”
Voor zwaar belaste rijaandrijvingen advi-
seert Faulhaber de 3257…CR serie.
24-25-26_rioolrobot.indd 26 21-09-17 09:06