Pagina 19 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2017

TECHNIEK Pneumatisch
www.AT-aandrijftechniek.nlSEPTEMBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 19
persluchtwereld. Als we door de hal met
de op verschillende verdiepingen opgesla-
gen compressoren lopen, zien we vrijwel
alle bekende merken voorbij komen. Er
staan schroefcompressoren voor alge-
meen gebruik, kleine, grote en specifieke
35 bar zuigercompressoren die als start-
luchtcompressoren in de scheepvaart
worden gebruikt. Maar we komen ook
stikstofgeneratoren en splinternieuwe
mobiele compressoren tegen, en com-
pressoren die door Amco gereviseerd
worden. Het aanbod is overweldigend,
dus moet het gek lopen als het bedrijf
iemand niet snel kan helpen.
Eigen import
Amco levert schroef- en zuigercompres-
soren van nagenoeg alle bekende mer-
ken, zowel nieuw als gebruikt. Het bedrijf
heeft momenteel zo’n 35 medewerkers in
dienst, waarvan er veertien werkzaam zijn
in de service. Er zijn samenwerkings-
verbanden met diverse leveranciers, waar-
onder Atmos, ATS en Magnet, waarbij
Amco in de Benelux exclusief vertegen-
woordiger is van Power System. Dit is een
Italiaanse fabriek die verschillende typen
compressoren produceert, waaronder
schroef-, scroll- en zuigercompressoren.
Daarnaast maakt Power System drogers
en filterunits, maar ook speciale compres-
sor regelsystemen.
“Vroeger waren we exclusief importeur
van Balma zuiger- en schroefcompres-
soren,” vertelt De Haan over een recent
stukje historie. “Maar toen Atlas Copco dit
bedrijf in 2007 overnam, zijn we op een
andere leverancier (Power System) over-
gestapt. We kopen overigens nog steeds
bij Balma, maar ook bij Atlas Copco en
vrijwel alle andere bekende compressor-
fabrikanten. We doen immers ook onder-
houd, revisies en reparaties en dan wer-
ken we bij voorkeur met originele
fabrieksonderdelen.”
Wat heeft iemand nodig?
“Perslucht is en blijft een specialisme,” be-
nadrukt De Haan. “Vandaar dat een com-
pressor geen ‘webshop-product’ is.
Bovendien spelen er vandaag de dag veel
verschillende factoren een rol bij het se-
lecteren en toepassen van compressoren.
Energie is bijvoorbeeld een ‘hot item’.
Maar dat is relatief natuurlijk; het hangt
er helemaal vanaf welk vermogen de
compressor heeft en hoe intensief deze
wordt gebruikt. Heeft iemand af en toe
perslucht nodig, dan zullen de energie-
kosten aanzienlijk minder invloed op de
Total Cost of Ownership hebben, dan
wanneer de compressor dag en nacht aan
staat en sprake is van een grote capaci-
teit.”
“Vandaar dat we bij voorkeur altijd gaan
kijken op locatie waar de compressor
nodig is. Alleen dan kunnen we goed ad-
viseren en kijken wat voor die klant het
meest interessant is: nieuw, gebruikt of
een gereviseerde/aangepaste machine.
Want kun je er bij een revisie een efficiën-
tere elektromotor met frequentieregeling
in zetten plus een warmteterugwin-
systeem, dan wordt een oudere gebruikte
compressor opeens een ‘state-of-the-art’
machine met een veel gunstiger TCO-
plaatje. Al in 1998 voorzagen wij be-
staande machines van frequentierege-
laars om de energiekosten te verlagen.
Dit doen we desgewenst nog steeds bij
(gebruikte) machines die we in de ver-
koop hebben.”
“Ook hebben we klanten die al jaren de
door ons geïnstalleerde warmteterugwin-
systemen (warm water) van hun compres-
soren hebben aangesloten op het (vloer)
verwarming-circuit. Maar kun je de
warmte die een compressor genereert
niet kwijt, dan heeft het geen zin om er
een terugwinsysteem op te zetten. Van-
daar dat we exact moeten weten wat er
nodig is en wat er wel en niet mogelijk is
qua ruimte, techniek en budget. Maar hoe
dan ook, wij hebben voor elke situatie
een op maat gesneden oplossing. Nieuw,
gebruikt, of gereviseerd/gemodificeerd.”
“Daarbij beperken we ons overigens niet
tot de compressor alleen. Die is wel lei-
dend, maar alles eromheen zoals drogers,
filters, de buffertank, het leidingwerk en
de service leveren we ook.”
Leidingwerk
“Wat gebruikers zich steeds beter zijn
gaan realiseren, mede door artikelen
daarover in de vakpers, is de rol die het
leidingnet speelt in het totale kosten-
plaatje van een persluchtsysteem,” ver-
volgt De Haan. “De diameter is heel be-
langrijk en uiteraard de inwendige glad-
heid van de leidingen. Hoe groter en
gladder, des te lager is de weerstand en
dus het drukverlies. In veel fabrieken
knoopt men bij uitbreidingen gewoon
4
Na de verhuizing was er opeens een zee aan ruimte om de voorraad gebruikte compressoren op te slaan. Er staan
compressoren van verschillende merken en ook staat er (zoals te zien is op deze foto) soms een stikstofgenerator
tussen (foto: Frank Senteur).
Bij een complete revisie wordt ook het compressorblok, zoals deze
van een schroefcompressor, volledig gedemonteerd, gereinigd,
geïnspecteerd en voorzien van nieuwe lagers en pakkingen weer
gemonteerd (foto: Amco Compressoren).
18-19-20_amco.indd 19 21-09-17 09:05