06
P
A
S
S
IE
V
O
O
R
T
E
C
H
N
IE
K
AANDRIJFTECHNIEK | september 2022
Duurzame elektromotor
met innovatieve oliekoeling
Mahle heeft naar eigen zeggen de duurzaamste elektromotor ontwikkeld die er
is. De nieuwe elektromotor is schoon, licht en effi ciënt en kan op verzoek van
de klant zonder het gebruik van zeldzame aardmetalen worden geassembleerd.
De nieuwe ontwikkeling is geschikt voor personenauto’s en bedrijfsvoertuigen,
maar ook voor bouwmachines en tractoren. Met de SCT E-motor wordt Mahle
dus een full-range aanbieder op het gebied van elektrische aandrijvingen en
dekt alle behoeften, van e-scooters tot zware bedrijfsvoertuigen en off-road-
en industriële toepassingen. Aan de kant van de aandrijfl ijn maakt dit de weg
vrij voor de vervanging van de verbrandingsmotor in alle voertuigklassen. In
2021 presenteerde het bedrijf een slijtagevrije en schaalbare tractiemotor voor
personenauto’s die zeer effi ciënt werkt over een breed toerentalbereik. De
nieuwe SCT E-motor daarentegen is zo ontworpen dat hij bijzonder effi ciënt
werkt binnen een bepaald toerentalbereik. Ondanks zijn zeer compacte en
lichte ontwerp bedraagt zijn continu vermogen meer dan 90 procent van zijn
piekvermogen. Deze veerkracht wordt bij de nieuwe elektromotor bereikt door
het gebruik van een innovatieve geïntegreerde oliekoeling. Deze maakt de
motor niet alleen robuuster, maar maakt het ook mogelijk de gegenereerde
warmte te gebruiken in het complete systeem van het voertuig. Tegelijkertijd
zorgt de compacte constructie voor een voordeel in materiaal- en gewichts-
kosten. Mahle heeft bij de ontwikkeling van het product gekozen voor een
zogenaamde permanent bekrachtigde motor, omdat dit type een compacte
constructie mogelijk maakt en er geen energie als ‘bekrachtigingsstroom’
naar de rotor hoeft te worden overgedragen. Dit maakt de motor effi ciënt en
slijtagevrij. Voor de opwekking van het magnetisch veld in de motor worden
neodymium magneten gebruikt, momenteel de sterkste permanente magneten
die kunnen worden geproduceerd. Voor een grotere onafhankelijkheid van
grondstofprijzen en geopolitieke ontwikkelingen kan de SCT E- motor echter
ook zonder magneten worden ontworpen. Door de ontwikkelde contactloze
transformator zou ook de magneetvrije variant slijtagevrij zijn en effi ciënt
werken, terwijl hij slechts iets meer montageruimte nodig heeft.
06-07_fotospread.indd 6 18-08-2022 13:51