Pagina 54 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

AANDRIJFTECHNIEK | september 202254
O-rail voor grotere handling-toepassingen
Speciaal voor grotere handling-toepassingen heeft Rollon de O-rail ontwik-
keld. Het sterke, eenvoudige en veelzijdig inzetbare lineaire systeem heeft
een robuuste geleiding met drie loopbanen. Het geharde, uiterst sterke
en sterk belastbare staal van de rail is in het gepatenteerde Rollon-NOX-
proces zwart geoxideerd, hetgeen het extra slijtvast maakt en betrouwbaar
beschermd tegen corrosie. De FXRG-geleiding van de rail heeft drie loopba-
nen die onder een hoek van 90 graden zijn geplaatst. Voor een hoog draagvermogen, een soepele en stille werking ook bij hoge snelheden zorgen wielen met
een massieve buitenring en twee rijen lagers. Deze zijn met een speciaal vet gesmeerd voor de gehele levensduur en kunnen zodoende continu binnen een
temperatuurbereik van -40 ° tot +130 °C worden gebruikt. De zeer fijn gepolijste loopbanen hebben een gotisch profiel, waardoor een hoge afrolprecisie met
een zeer geringe wrijving en een lange levensduur mogelijk wordt.
www.rollon.com
Voertuigonafhankelijk AGV-geleidingssysteem
AGV’s of zelfrijdende transportsystemen worden grotendeels aangestuurd via het
eigen systeem van de betreffende fabrikant of individuele oplossingen. Het voer-
tuigonafhankelijk AGV-geleidingssysteem Traffic Control System (TCS) van Sigmatek
kan eenvoudig worden geïntegreerd in automatiseringsoplossingen, maar ook vol-
ledig onafhankelijk ervan worden gebruikt. De TCS-software dient als tussenniveau
tussen de voertuigen zelf en de voorraadbeheer- en magazijn beheersystemen, waar-
uit TCS de relevante transportorders verkrijgt. Net als een taxi-coördinator stuurt het
begeleidingssysteem een beschikbaar voertuig naar het ophaalpunt en vervolgens
naar het afleveradres. Het systeem ontvangt de transportopdracht voor de individu-
ele voertuigen en verzorgt de routeplanning. Als er geen voorraadbeheersysteem is,
kunnen transporttaken rechtstreeks in de TCS worden gemaakt. Het proces van een
dergelijke transportopdracht is vrij programmeerbaar. Het systeem houdt rekening
met alle mogelijke routes: eenrichtingsverkeer, permanente of tijdelijke obstakels,
evenals door de gebruiker gedefinieerde beperkingen. Het S-DIAS automatiserings-
systeem is modulair, trilling bestendig en veilig. De compacte modules voor besturing,
safety, motion en speciale functies zijn efficiënt ontworpen zodat ze direct in het sys-
teem of de vloertransporteur kunnen worden geïntegreerd.
www.sigmacontrol.eu
Pneumatische grijper met grijpkrachtbehoud
Met de PGL-plus-P introduceert Schunk een flexibele en robuuste grijper die vooral opvalt
door zijn verhoogde veiligheid. Deze universele grijper is verkrijgbaar in vijf maten.
Daardoor is hij geschikt is voor handlingtaken waar flexibiliteit vereist is. Door de lange
klemslag van 10 tot 25 mm per vinger kunnen gebruikers een breed scala aan onderdelen
aan met slechts één grijper. Dit bespaart investeringskosten en is bijzonder interessant voor
kleine batches en grote variatie in onderdelen, zoals bij machinebelading en assemblage.
De nieuwe grijper heeft een grijpkracht van 220 N in maat 10 en tot 1300 N in maat 25. Naast
zijn vlakke ontwerp en meervoudige tandgeleiding heeft de grijper standaard IP 64-afdich-
ting. In combinatie met een geïntegreerde luchtzuiveringsaansluiting kan de bescher-
mingsklasse worden verhoogd tot IP 67. Door de standaard H1-smering kan de grijper ook
worden gebruikt in medische en farmaceutische toepassingen of in de voedingsindustrie.
www.schunk.com
Meer nieuws leest u op
www.AT-aandrijftechniek.nl
PRODUCTNIEUWS
52-53-54_productnieuws.indd 54 24-08-2022 09:34