Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

47
TEKST / FOTO’S / Paul Quaedvlieg
D
e Duitse bondskanselier Olaf Scholz had het
maar druk op de eerste dag van de Hannover
Messe 2022. Samen met de Portugese delega-
tie (Portugal was partnerland dit jaar) ging een
optocht aan politici, hoogwaardigheidsbekleders
en de nodige veiligheidsmensen al slingerend over de beurs. Het
was haast lachwekkend om te zien hoe beveiligers met lange
touwen de politici en hun kudde volgers in goede banen moes-
ten leiden. Maar het mag gezegd worden, de Duitse politiek
vindt de industrie wél belangrijk, anders laten ze zich niet een
hele ochtend langs de diverse stands van bedrijven transporte-
ren. Ik zie dat Mark Rutte nog niet doen op de WoTS in Utrecht.
Qua nieuws kon je zien dat de diverse bedrijven twee jaar
niet op een internationale beurs hadden gestaan. Alle noviteiten
van de afgelopen twee jaar werden dan ook met trots gepresen-
teerd. En hoewel de mechanische en hydraulische aandrijftech-
niek amper aanwezig was, waren het wel de bedrijven als Festo,
Bosch Rexroth, Lenze, Sumitomo Cyclo Drive, SEW-Eurodrive en
Schaeffler die het nodige nieuws lieten zien.
Home delivery bezorgrobots
Een van de belangrijkste nieuwtjes van SEW-Eurodrive
was een in huis ontwikkelde bezorgrobot. In het kader van het
EU-lighthouseproject ‘efeuCampus’ maakt het bedrijf samen
met de efeuCampus GmbH en onderzoeks- en industriepartners
in de regio technologische innovaties, slimme mobiliteit en
slimme steden tot een realiteit. De bezorgrobot is zo’n voor-
beeld van een technologische innovatie. SEW-Eurodrive produ-
ceert al systemen voor AGV’s en maakt geruime tijd gebruik van
autonome voertuigen in zijn eigen productie. De voertuigen
verplaatsen zich stapvoets doorheen de fabriek en dienen als
assistenten in de vorm van bijvoorbeeld mobiele werkban-
ken – dit alles in de geest van mens-machine samenwerking.
Het robotvoertuig wordt automatisch opgeladen door een contactloos systeem
< Op de Hannover Messe
werd Bondskanselier
Scholz bijgepraat over
de technologie achter
de SEW-Eurodrive
bezorgrobot
>
SEW-Eurodrive brengt nu samen met andere projectpartners
de robots naar de buitenruimte.
Om het prototype te ontwikkelen en geschikt te maken voor
gebruik op de weg, moesten de ingenieurs talrijke wijzigingen
aanbrengen. Zo moeten de robots onder meer bestand zijn
tegen alle buitenomstandigheden. De ondergrond van een stad
is namelijk heel anders dan een fabrieksvloer. De autonome
bezorgrobot moet bijvoorbeeld stoepranden en kleine hellin-
gen kunnen beklimmen. Hij moet ook op betrouwbare wijze
voorwerpen in zijn omgeving kunnen herkennen en er tijdig
op kunnen reageren en stoppen als er iets volkomen onvoor-
spelbaars gebeurt, zoals een kind dat achter een bal aanrent.
Om die reden, en omdat op de laatste kilometer alleen korte
afstanden worden afgelegd, verplaatst de robot zich binnen de
stedelijke omgeving alleen stapvoets.
Movitrans inductieve laadtechnologie
Nieuwe, innovatieve technologieën – waaronder de 5G
mobiele communicatiestandaard – zorgen voor een veilige en
vlotte werking van de bezorgrobot. Hiervoor wordt gebruik
gemaakt van hoogwaardige stereocamera-technologie die
objecten identificeert en classificeert op basis van neurale
netwerken (kunstmatige intelligentie). Daarnaast is de robot
uitgerust met ultramoderne laserscanners zodat hij met grote
precisie kan waarnemen wat er rondom hem gebeurt.
Het robotvoertuig wordt automatisch opgeladen door een
contactloos systeem dat gebruikmaakt van Movitrans induc-
tieve laadtechnologie van SEW-Eurodrive. Het bedrijf heeft ook
een speciaal onderstel met vierwielaandrijving ontwikkeld zodat
de robot ook buitenshuis efficiënt kan worden ingezet. Voor
de ontwikkeling moesten niet alleen wettelijke voorschriften
en technische uitdagingen worden opgelost. Het was en is
ook belangrijk dat het grote publiek de nieuwe ontwikkelin-
gen aanvaardt. Daarom werden de omwonenden van de test-
locatie vanaf het begin bij het project betrokken, via actieve
deelname en enquêtes. Wat dit project zo bijzonder maakt,
is dat het laat zien hoe verschillende componenten – of ze
nu technologisch of wetenschappelijk van aard zijn – in de
Technologieregio Karlsruhe in elkaar kunnen grijpen. Ze leveren
spannende, innovatieve resultaten op die uiteindelijk de hele
wereld ten goede komen.
Compacte elektro-hydraulische as
Al eerder aangekondigd, echter nu voor het eerst te zien,
was de CytroMotion van Bosch Rexroth. Met behulp van deze
nieuwe compacte actuator kunnen lineaire bewegingen met
krachten tot 110 kN compacter, efficiënter en duurzamer worden
gerealiseerd in een breed scala van machines en systemen.
CytroMotion is puur elektrisch gestuurd en vereenvoudigt ook
engineering en inbedrijfstelling. De innovatieve actuator ver-
enigt de standaardcomponenten elektromotor, hydraulische
pomp en cilinder met belangrijke besturingsfuncties en blok-
keerfuncties tot een compacte, geïntegreerde oplossing met
een hermetisch gesloten hydraulisch gedeelte en een zuiver
elektrische besturing. Optionele onderdelen zijn een digitaal
wegmeetsysteem met SSI-interface volgens de industrienorm,
een circuitvariant met schakelbare, krachtreducerende ijlgang
en een drukbeveiliging voor instelbare begrenzing van de maxi-
mumkrachten. Tijdens de werking verhoogt CytroMotion, in
combinatie met moderne regeltechniek, niet alleen de proces-
kwaliteit maar ook de energie-efficiëntie. Terwijl lineaire bewe-
gingen en krachten nauwkeurig en gemakkelijk elektronisch
46-47-48-49-50-51_hannovermesse.indd 47 24-08-2022 10:09