De benodigde ruimte op
het dek voor het nieuwe
systeem is klein, het
geïnstalleerde vermogen
laag, het systeem
optimaal regelbaar én
er is voldaan aan de
gewichtseisen
Schema elektrohydraulische oplossing met opslag elektrische energie (bron: Alexander Verweij)
Deze cilinder is tevens een zogeheten differentiaal cilinder
wat betekent dat er een verschil in het zuigeroppervlak is. Bij
deze cilinder is de verhouding ongeveer 1 op 2 wat betekent dat
er minimaal de helft van de aanwezige systeemdruk nodig is om
de cilinder uit te sturen. Afhankelijk van de benodigde kracht en
snelheid moet er vervolgens gesmoord worden om een teveel aan
vermogen af te voeren; dit gebeurt in de vorm van warmte naar
de tank. Resumé: het A-type systeem realiseert een betrouwbare
beweging met de gewenste snelheid en nauwkeurigheid maar
kent wel relatief grote verliezen.
31
>
7
Elektrohydraulisch
Van der Geld: “Een onderzoek naar bestaande elektrohydrau-
lische alternatieven leidde ons naar verschillende oplossingen
die zijn ontwikkeld door verschillende bedrijven. Veelal werkende
systemen, maar niet passend bij het eisenpakket dat wij eerder
opstelden voor onze loopbrug waarin we het A-type toepassen.
Daarbij moet de elektrohydraulische variant een minimaal gelijk
veiligheidsniveau hebben als de hydraulische oplossing en qua
afmetingen gelijk zijn.”
De bestaande elektrohydraulische cilinders voldeden vooral
niet aan de snelheidseisen. Dit komt omdat de meeste zijn ont-
worpen voor veel tragere en niet-tijd kritische bewegingen zoals
het openen en sluiten van sluisdeuren. “Deze halen uiteraard de
benodigde dynamiek voor het compenseren van de deining van
een schip in een loopbrug op geen enkele manier. Daarnaast zijn
de meeste oplossingen zwaar, groot en niet redundant. Eenvoudig
omdat er naast een sluis of brug veel minder eisen worden gesteld
aan gewicht en afmetingen,” legt van der Geld uit.
Naast elektrohydraulische systemen onderzocht Ampelmann
ook de mogelijkheden van elektromechanische actuatoren.
Deze vielen al snel af vanwege het eveneens hoge gewicht,
de moeilijkheid om deze redundant uit te voeren en het grote
vermogen dat nodig is om te versnellen; dit vanwege het hoge
massatraagheidsmoment.
Eigen ontwikkeling
De engineers van Ampelmann trokken als snel de conclusie:
zélf achter de tekentafel en starten met het meest veelbelovende
alternatief: de elektrohydraulische variant. Daarbij is onder meer
gekeken naar nieuwe technologieën waarmee het mogelijk is ener-
gie terug te winnen en op te slaan.
34-35-36-37-38_ampelmann.indd 37 24-08-2022 10:07