35
Elektrohydraulische actuatoren
besparen tot 80-90% op het
energieverbruik
TEKST / Marjolein de Wit-Blok
FOTO’S / Ampelmann
AMPELMANN is bekend door haar loopbruggen met hydraulisch gestuurde deiningscompensatie. Hiermee kunnen
mensen stabiel en veilig de oversteek maken van een deinend schip naar bijvoorbeeld een (vast) olieplatform of
windturbine. Vorig jaar voerde het bedrijf de eerste testen uit met een nieuwe variant die elektrohydraulisch wordt
aangedreven. Door gebruik te maken van een elektrohydraulische pompunit (EPU) van Moog, DC opslagtechnologie
en een speciale hydraulische cilinder van VAPO, is deze nieuwe uitvoering veel compacter en stiller en gebruikt
bovendien tot 80% minder energie.
D
e introductie van de loopbruggen van Ampelmann
die de deining compenseren, ligt alweer een flink
aantal jaren achter ons. Het concept wordt echter
wereldwijd nog steeds succesvol toegepast en staat
aan de basis van 8 miljoen veilige ‘oversteken’ van
mensen aangevuld met de veilige overslag van 19,9 miljoen kg
vracht. Geen reden voor Ampelmann om achterover te leunen en
van het succes te genieten. Integendeel. In alle jaren is het bedrijf
bezig gebleven met voortdurend vernieuwen en verbeteren; gebruik
makend van de nieuwste technologieën. Om de meest recente
ontwikkelingen te kunnen plaatsen, een korte samenvatting van
wat hieraan is voorafgegaan.
Sensoren meten beweging
De deiningcompensatie van de conventionele loopbruggen
wordt gerealiseerd door een hexapod. Deze bestaat uit een zestal
hydraulische cilinders, gevoed door een diesel- of elektrisch aan-
gedreven hydraulisch aggregaat. De aansturing van deze cilinders
gebeurt op basis van sensoren die de bewegingen van het schip
meten. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om de brug
realtime een tegengestelde beweging te laten maken waardoor
deze stilstaat ten opzichte van de vaste wereld.
In de loop der tijd zijn voor de cilinders van de hexapod twee
standaard systemen ontwikkeld: het A-type en het E-type. Het
grootste verschil tussen beide uitvoeringen is de grootte. Waar
het A-type een maximale slag heeft van 2 m, heeft het E-type een
maximale slag van 3 m en daarnaast een grotere hijscapaciteit.
Voor beide systemen geldt dat alle componenten die nodig zijn
voor het veilig overzetten van mensen, redundant zijn uitgevoerd.
“Uiteindelijk creëer je op deze manier een
systeem waarmee slechts ongeveer 10% van
het vermogen verloren gaat als warmte”
De nieuwe elektrohydraulische Ampelmann in actie op de Aqua Helix (foto: Damen)
>
34-35-36-37-38_ampelmann.indd 35 24-08-2022 10:07