AANDRIJFTECHNIEK | september 202230
prominente plek in; vooral als voorbeeld van waar de innova-
tiestrategie toe kan leiden. Het Duitse familiebedrijf investeert
jaarlijks zo’n 7% van de omzet (3,36 miljard euro in 2021, een
record) in R&D. Vaak zijn dit investeringen die pas na vele jaren
gaan renderen, zoals de nieuwe pneumatische cobot, de eerste
in zijn soort. Een ander voorbeeld is Controlled Pneumatics, het
nieuwe pneumatiekconcept: nauwkeuriger, Industrie 4.0 ready
en vooral energiezuiniger. Ook dit is het resultaat van 20 jaar
stug doorgaan met onderzoeken en ontwikkelen. Deze nieuwe
pneumatische aandrijvingen verbruiken tot 70% minder energie
dan een klassiek door perslucht bediend systeem. Dit komt door-
dat piëzo technologie wordt gebruikt. Preciezer gezegd maakt
Festo gebruik van een invers piëzo elektrisch effect. Jung: “Als er
druk komt op een piëzo materiaal, ontstaat een spanning met
een hoog voltage. Wij doen het net andersom. Door een hoge
spanning op het materiaal te zetten, beweegt dit een beetje en
brengen we het in vorm. Daarmee sluiten we of openen we het
ventiel. In combinatie met de software kunnen we de beweging
heel efficiënt en nauwkeurig sturen.” Het materiaal fungeert als
een actuator; er hoeft geen stroom op te blijven staan. Dit zorgt
voor een deel van de energiebesparing. Bij klassieke pneumatiek
moet de perslucht constant onder druk blijven. Vergeleken met
een de beweging van een horizontale pneumatische cilinder DSBC
is er daarnaast 33 procent minder perslucht nodig.
Demand Driven Pneumatics
De efficiency wordt verbeterd doordat Festo een algoritme
heeft ontwikkeld dat de benodigde druk en volumestroom van
de perslucht voorspelt op basis van de positie van de cilinder.
Marcus Stemler, Product Manager Controlled Pneumatics noemt
dit ‘demand driven pneumatics’. In plaats van met een vaste druk
van 6 bar en een constante luchtstroom te werken, verdeelt Festo
de pneumatische cilinder in 3 zones. Het algoritme voorspelt
precies wat in welke zone nodig is. In de eerste is 4 bar druk
nodig en 40% flowrate, dan is er een zone waarin er geen druk
Het is Festo te doen om de componenten in de PhotoBionicCell,
zoals deze ventielen (foto: Festo)
nodig is en in de laatste zone is slechts 2 bar perslucht nodig
met 10% flowrate. Vergelijkt men Controlled Pneumatics met
een verticale cilinder, dan is er zelfs 75 procent minder perslucht
nodig om dezelfde beweging te maken. De eerste toepassingen
zijn de pneumatische cobots. Controlled Pneumatics wordt verder
gebruikt in combinatie met Festo Motion Terminal VTEM, die
onder andere de Motion App gebruikt en 50 afzonderlijke com-
ponenten combineert in één pneumatisch circuit.
Projectmanager Rebecca
Sacher (links), Elias
Knubben (rechtsboven)
en Marcus Stemler
(rechtsonder).
Verantwoordelijk voor
en bezig met innovaties,
Controlled Pneumatics
en duurzame oplossingen
voor Festo en haar klanten
28-29-30-31-32_festo_innovatie.indd 30 18-08-2022 13:57