Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel.: +31 (0) 6 24 71 79 54
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: (+31) 6 55 68 99 62
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2022 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
T
erwijl ik deze column schrijf, tikt de thermometer wéér de
30°C aan. Oké, het is zomer, dus dan mag het zonnetje best
schijnen. Tijdens mijn kampeervakantie in Bretagne steeg
het kwik zelfs één dag tot 42 graden. Let wel, Bretagne, waar
het altijd regent! Hé, zult u denken, begint die Quaedvlieg nu
ook te zeuren over hitte, droogte en klimaatverandering? Nee, ik ga niet zeuren. Maar ik werd wel
geraakt door een aantal Linkedin-berichten van mensen, die zelf een keuze maken om wat te doen
aan de klimaatverandering. De meeste van ons steken, net als ikzelf, de kop in het zand en blijven
gewoon hun eigen ding doen. Zo las ik het verhaal van een jonge Engelse piloot die van kleins af aan
altijd piloot wilde worden, dat uiteindelijk ook werd en met veel plezier vloog. Totdat hij inzag welk
effect de luchtvaart heeft op het klimaat. Hij nam ontslag en zet zich nu in voor groenere zaken.
Een ander voorbeeld was van iemand die drie krantenkoppen naast elkaar plaatste: Een eerste kop
ging over de energieprijzen die momenteel overal de pan uit rijzen. Een tweede over de megawinst
van Shell van 18 miljard dollar, en een derde over het feit dat diverse landen hun klimaatdoelen niet
gaan halen. Daarop volgde de vraag of we met zijn allen 2050 zullen halen? ‘The answer is no. Not
maybe. Not ‘if’. Just – no.’ Geen positieve bijdrage op Linkedin. Toch was de boodschap van deze
Engelse heer uiteindelijk dat we met zijn allen meer ‘resilient’ moeten worden. In goed Nederlands,
veerkrachtig of meer weerbaar. Is dat niet iets wat we in de techniek en industrie momenteel doen?
Ons weerbaarder maken door te investeren in nieuwe energiezuinige technologie? Zijn we niet
bezig met meer elektrificatie, warmtepompen, duurzame energieopwekking, frequentiegeregelde
aandrijvingen, minder wrijving in aandrijflijnen, gebruik van waterstof et cetera? Deze editie van
Aandrijftechniek staat vol van dergelijke toekomstbestendige technologieën. Het is natuurlijk een
hele klus om van onze ‘fossil fuel’ gedreven economie naar een schone en duurzame economie over
te stappen. Zeker nu we met Poetins ‘militaire operatie’ weer meer steenkool zijn gaan gebruiken
omdat we van het Russisch gas af willen. Eigenlijk zou deze editie van Aandrijftechniek ook in Den
Haag en Brussel moeten belanden om onze politici te laten zien dat een snelle verduurzaming
van de economie technisch mogelijk is. Want uiteindelijk is een duurzame economie ook een
economie waar we net zo goed geld kunnen verdienen. En waar 18 miljard dollar winst beter kan
worden geïnvesteerd in nog meer duurzaamheid en technologie in plaats van dat het gaat naar de
pensioenen van aandeelhouders, die vaak al genoeg te besteden hebben. Ook deze aandeelhouders
hebben toch kinderen en kleinkinderen waarvan ze hopen dat ze in 2050 kunnen leven op een aarde
die nog leefbaar is?
2050
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
/ De Nationale Aandrijftechniekdag 2022 / Op naar de WoTS in Utrecht / Elektrohydraulische actuatoren sparen energie
#5 | 2022
| Automated Flexo Plate
Mounting; focus op
precisie in positionering
01_cover.indd 1 23-08-2022 12:14
De Fully Automated Mounting
Machines van AV Flexologic
zijn voorzien van lineaire
motoren van SINAdrives en
de hard- en software van
Sigmatek, gedistribueerd en
ondersteund door SigmaControl
in Nederland. De nauwkeurige
en snelle aandrijvingen zijn
ontworpen met behulp van een
geïntegreerd object georiënteerd
programmeerpakket; van
besturing en drives tot safety
technologie.
SigmaControl BV
Bijdorp West 24
2992 LC Barendrecht
Tel.: (+31) 180 69 57 73
www.sigmacontrol.eu
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 24-08-2022 08:45