Pagina 21 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

21
V
olgens CEO Lars Kool zit de kracht van UMS
in kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid én
kennisdeling. “We hebben bijvoorbeeld
bewust gekozen voor LFP (lithium-ferro-phosphate)-
accupakketten. Deze kunnen een aanzienlijk
vermogen leveren aan emissievrije voertuigen
en kunnen evenmin spontaan in brand vliegen.
Bovendien zijn ze 100% recyclebaar. Dat is niet
alleen voor nu maar ook voor de toekomst heel
belangrijk.”
Conversion kits
UMS timmert duidelijk aan een duurzame weg.
Zo won het bedrijf begin dit jaar een CES Innovation
Awards met de inzending ‘Zero Emission conver-
sion kit for construction equipment’ verkozen
als een van de scale-up winnaars in de categorie
‘Sustainability, Eco-Design & Smart Energy’. Hans
‘Kennis delen is belangrijke
voorwaarde bij elektrificatie’
URBAN MOBILITY SYSTEMS (UMS) is een jong clean tech engineeringbedrijf
dat emissievrije bouwmachines en mobiliteitsoplossingen mogelijk maakt.
Als OEM’er maakt het bedrijf ombouwkits voor klanten als Hyundai,
Liebherr, Doosan, Bobcat, DAF en vele anderen. De kits die UMS levert,
bestaan uit een elektromotor, batterijpakketten en vermogenselektronica.
UMS levert complete ombouwkits voor
elektrificatie. Hier is een compleet
batterijpakket te zien (foto: UMS)
Hoogendoorn, Communicatiespecialist bij UMS:
“We willen de energietransitie helpen versnellen.
Van het bouwtransport in binnenstedelijke gebie-
den wordt steeds vaker verwacht dat ze afstappen
van fossiele brandstoffen, maar ook in buitenste-
delijke aanbestedingen zie je steeds vaker de zero-
emissie eis als vereiste. Dat is een uitdaging. De
grotere bouwers pakken de handschoen op, maar
ook de kleinere bedrijven zullen de komende jaren
volgen. Wij kunnen met onze ombouwkits zowel
grote als kleine ondernemers ondersteunen.”
Vakkennis delen
Kool: “Tegelijkertijd is er nog veel onwetend-
heid met betrekking tot elektrificatie. Onze klanten
zijn vaak nog zoekende. We proberen hen daarom
te ontzorgen en bieden ondersteuning over de hele
lijn, van laadinfra, transport tot het voertuig an
sich, uiteraard op een veilige manier. Het goed faci-
literen van de klanten is nodig zodat zij duurzame
stappen kunnen maken.”
Ook het aanbieden van training hoort daarbij.
Hoogendoorn. “Wij geven EV-trainingen aan impor-
teurs, dealers en fabrikanten en stomen ze klaar
voor werkzaamheden die de elektrificatie met zich
meebrengt. Wij vinden het belangrijk en noodza-
kelijk om vakkennis te delen op het gebied van het
veilig werken met high voltage machines. Daarom
werken wij ook nauw samen met het technische
middelbaar onderwijs- en hoger onderwijs zoals
de ROC’s en de HAN University of Applied Sciences.
Elektrische Bobcat
Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag is
het Kool zijn doel om het vak weer sexy te maken,
zegt hij. “Er zijn weinig tot geen restricties met
betrekking tot de elektrificatie van bouwmachines,
maar niet iedereen beseft dit. Daarom willen we de
bezoekers van de Nationale Aandrijftechniekdag
ons totaalconcept laten zien, met onder meer
een elektrische Bobcat E 19, een Powerbox en een
informerende video waarin diverse oplossingen én
trainingen de revue passeren. Want het delen van
kennis is ontzettend belangrijk om die versnelling
in de energietransitie waar te maken.”<
www.urbanmobilitysystems.nl
TEKST / Evi Husson
21_natdums.indd 21 18-08-2022 13:56