Pagina 19 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

19
S
imons is Application Engineer bij Bosch
Rexroth en 11 jaar actief voor het bedrijf.
Al 9 jaar werkt hij samen met Damen
Shipyards, en kort voor corona begon hij aan
het eerste lierconcept bij het Nederlandse
scheepsbouwconcern. Het betrof hydraulische
installaties voor sleepboten in Vietnam. En toen
kwam Covid. Alle hulp moest ineens op afstand
gebeuren.
Het complexe en ambitieuze project werd een
stuk uitdagender, omdat alles van afstand moest
worden gedaan. “Normaal gesproken doen wij de
inbedrijfstelling van onze producten. In dit geval
zou dat in Vietnam zijn. Maar door de restricties
moest alles op afstand gebeuren. Daarvan hebben
wij een hoop geleerd, en het heeft ervoor gezorgd
dat het project uitdagender werd. En leerzaam. We
kregen nieuwe inzichten en zijn nog meer naar
elkaar toe gegroeid”, stelt Simons.
Complexe klantcase
vol creatieve oplossingen
Matthijs Simons van BOSCH REXROTH neemt de bezoekers van de Nationale
Aandrijftechniekdag 2022 mee op een bijzondere klantreis. Aan de hand
van een case met DAMEN SHIPYARDS in Gorinchem vertelt hij over de
uitdagingen, complexiteit en werkwijze van het project. Een klantcase die
door Covid een extra dimensie én oplossing kreeg.
Matthijs Simons is Application
Engineer bij Bosch Rexroth
Remote support
Bosch Rexroth zorgde bij de sleepboten in de
Aziatische wateren voor de aandrijving vanaf de
diesel tot en met de lier. Ook werd gezorgd voor de
software en installatie. Daarmee is het zogeheten
TUG 2.1-project een totaalproject, met een kop en
een staart. Omdat de sleepboten in Vietnam inge-
zet worden om grote containerschepen te assiste-
ren en daarbij veel krachten vrijkomen met hoge
piekbelastingen, werd veel gevraagd van de lieren.
Simons: “In dit project kregen we te maken met
remote support en remote monitoring, twee ont-
wikkelingen die in onze branche een vlucht hebben
genomen. De remote support was gericht op de
hardware en de software. De uitdagingen daarbij
waren vooral de cultuurverschillen. Via digitale
communicatie, zoals telefoon en computer, hebben
we op afstand onze expertise kunnen inzetten,
zodat de klant optimaal kon worden ondersteund”.
Cocreatie
Tijdens de presentatie in Doesburg deelt Simons
niet alleen het project en het proces. Ook de leer-
momenten worden besproken. En is er ruimte voor
vragen. Dat bij deze ontwikkeling vragen zijn, is
logisch gezien de actualiteit en toekomstgericht-
heid. “We hebben het over een project met een kop en
staart. Alles kwam aan de orde: de software, hardware,
de levering van componenten, support én service. De
mooiste lessen zijn dat we het samen hebben gedaan,
de zogeheten cocreatie. En dat we, ook op afstand,
een brug hebben kunnen slaan tussen hardware en
software. Dat vraagt om flexibiliteit en service. Diverse
keren zijn we weer om de tafel gegaan om oplossingen
te bedenken voor nieuwe concepten. Als je openstaat
voor verandering, kun je de juiste stappen zetten, zo
hebben we ervaren”, stelt Simons.
Wie tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag de
presentatie van Simons volgt, krijgt een complexe
klantcase voorgeschoteld waarin creatieve oplossin-
gen tot een goed eindresultaat hebben geleid. Een
klantcase ook die door het meer op afstand werken in
de toekomst meer gangbaar zal zijn. En een klantcase,
waarbij de werk- en denkwijze van Bosch Rexroth naar
voren komt: We Move, You Win.<
www.boschrexroth.nl
TEKST / FOTO / Richard Kok
19_natdboschrexroth.indd 19 23-08-2022 13:08