Pagina 17 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

17
Mobiele machines, gaan we voor batterij-elektrisch
of waterstof-elektrisch?
De eventlocatie LOC17 ligt aan de jachthaven van Hanzestad Doesburg
Specialist, in op hoe Hydrauvision het elektrificeren
van hun equipment benadert en aanpakt. Welke
keuzes moeten er worden gemaakt om klaar te zijn
voor de toekomst?
Mourik Infra en Accenda werkten nauw samen
bij de ontwikkeling en bouw van de eerste watersto-
faangedreven graafmachine. Walter Deelen, direc-
teur Mourik Infra en Martin Seiffers van Accenda,
gaan in een duo-presentatie in op dit project.
Vanuit Mourik wordt beschreven waarom ze dit
doen als bedrijf, terwijl Accenda de nadruk legt op
de realisering van dit complexe project.
Netwerken in industriële omgeving
Rondom de presentaties is er ruimte om te net-
werken met sprekers, maar ook met de partners
die dit event ondersteunen. Naast de hoofdpart-
ners Bosch Rexroth en Hydrauvision zijn dat WEG
Nederland (elektromotoren en frequentieregelaars),
Urban Mobility Systems (conversiekits mobiele
machines) en Parker Hannifin (hydraulische en
elektrische aandrijvingen). Maar informatie over
deze bedrijven is op de volgende pagina’s te vinden.
Daarnaast zal ook Brekr met zijn elektrische brom-
mers in Doesburg aanwezig zijn.
De Nationale Aandrijftechniekdag 2022 vindt
plaats in LOC 17 te Doesburg. Deze eventlocatie met
een industrieel verleden ligt aan de jachthaven en
is goed bereikbaar. En er is voldoende gratis par-
keergelegenheid. Alle informatie rondom het event
inclusief het bestellen van entreekaarten kan via
www.aandrijftechniekdag.nl.<
uitleggen hoe zij dat aanpakken en zal enkele
oplossingen laten zien, waarin elektrische aan-
drijftechniek een hoofdrol speelt.
De volgende spreker is Matthijs Simons van
Bosch Rexroth. Hij gaat het niet alleen hebben over
innovatieve hydrauliek voor sleepboten, maar ook
over het werken op afstand. Door Covid konden
de engineers de afname van de technologie niet
op locatie doen in het Verre Oosten, maar werd de
term remote commissioning ineens heel actueel.
Batterijtechnologie en waterstof
Als het om batterijtechnologie gaat kunnen
we in Nederland niet om ELEO Technologies heen.
Dit scale-up bedrijf in Helmond maakt schaalbare
batterijpakketten voor onder meer bouwmachines.
ELEO gebruikt daarbij celtechnologie die de auto-
industrie ook gebruikt, maar maakt deze techno-
logie geschikt voor de industrie. Daarbij legt het
bedrijf de nadruk op energiedichtheid. Bas Verkaik,
mede-oprichter van ELEO, vertelt over uitdagingen,
oplossingen en voorbeeldcases in deze sector.
Jonas Brendelberger, mede-oprichter van
Zepp.solutions, gaat tijdens zijn presentatie in
op het fenomeen waterstof. Aan bod komen de
mogelijkheden van brandstofceltechnologie voor
verschillende toepassingen, het turnkey brandstof-
celsysteem van zepp en een usecase waarin dieper
wordt ingegaan op de praktische mogelijkheden
en resultaten.
De transitie naar duurzame elektrische en
hybride aandrijvingen is in volle gang. Tijdens zijn
presentatie op de Nationale Aandrijftechniekdag
gaat Michel Wondergem, Senior Technical
welke elektromotor is dan het meest geschikt?
En hoe zit het met de complete elektrische
aansturing, de koppeling naar hydrauliek, het
boordnet, veiligheden, oplaadmogelijkheden of
het tanken van waterstof? Vanuit de redactie van
Aandrijftechniek zijn diverse sprekers benaderd
die met innovatie bezig zijn op het gebied van
duurzame en schonere aandrijvingen voor de
mobiele en de maritieme sector. Maar waar gaan
ze het over hebben? Een korte samenvatting:
Efficiënte drivetrain
Keynote speaker Telian Franken is Prototype
Team Lead bij Lightyear. Franken zal in zijn pre-
sentatie dieper ingaan op de technologie van
Lightyear met de nadruk op drivetrain bestaande
uit accu, inverter en elektromotor. De engineers
van Lightyear hebben de inverters en naafmotoren
geheel zelf in huis ontwikkeld. Het bedrijf streeft
een zeer hoge efficiency na voor haar aandrijvingen.
Hoe ze dat doen, zal in de Engelsetalige presentatie
van Franken verder worden uitgediept.
Daarna neemt Moritz Krijgsman van MARIN
het stokje over. Krijgsman is Team Leader Marine
Power Systems en vanuit die functie gaat hij het
hebben over elektrische aandrijftechniek voor de
scheepvaart. Er is een complex speelveld gaande dat
het voor scheepseigenaren niet eenvoudig maakt
om technische keuzes te maken voor vermogen,
voorstuwing en energie (-opslag) systemen (VVE).
MARIN doet Exploratie en Concept Ontwerp van
de operaties en bepaalt de best passende toekom-
stige oplossingen van VVE-systemen voor schepen.
Krijgsman zal in zijn presentatie op hoofdlijnen
16-17_natdalgemeen.indd 17 18-08-2022 13:54