Pagina 15 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

15
Elektrische aandrijvingen
Met de 4-in-1 elektrische as ontwikkelt
Schaeffler haar tot nu toe meest omvangrijke aan-
drijfsysteem voor elektrische auto’s. “Dergelijke
sterk geïntegreerde complete systemen zijn aan-
trekkelijk voor zowel gevestigde autofabrikanten als
nieuwe spelers”, aldus Schröder. Hierdoor kunnen
de ontwikkelingstijd en de kosten voor de complexe
nieuwe ontwikkeling van de complete aandrijving
gereduceerd worden. Niettemin zal het bedrijf zijn
klanten afzonderlijke componenten en subsyste-
men voor elektrische en hybride aandrijvingen blij-
ven aanbieden, zoals elektromotoren, transmissies,
lagers en het thermomanagementsysteem. Het
aanbod omvat ook de combinatie van twee of drie
aandrijfcomponenten.
Schaeffler ontsluit hiermee een grote markt,
vooral omdat in de toekomst elektrische assen in
voertuigen van personenauto’s tot en met lichte
bedrijfswagens gebruikt zullen worden – met zuiver
elektrische aandrijving en aandrijving op basis van
brandstofcellen. Dit zou zich ook uitstrekken tot op
maat gemaakte elektrische assen en componen-
ten voor de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen
en andere zware toepassingen als bijvoorbeeld
bouwmachines of tractoren.
Elektrische balansas
Voor de elektrificatie van medium-duty pick-
up trucks, met name voor de Noord-Amerikaanse
markt, ontwikkelt en produceert Schaeffler een
elektrische balansas. Bij deze as zijn de elektro-
motor, de transmissie, de vermogenselektronica
en de complete achteras met elkaar verbonden
en worden als inbouwklare eenheid aan de klant
geleverd. Dergelijke assen zijn meer dan twee meter
breed. Schaeffler heeft reeds de eerste orders voor
elektrische balansassen van autofabrikanten
binnengehaald. Daarmee betreedt de onderne-
ming een nieuw marktsegment voor elektrische
asaandrijvingen.
Wereldwijd productienetwerk
Schaeffler produceert componenten voor elek-
trische assen op verschillende locaties wereldwijd.
In september 2021 is de productie gestart in haar
fabriek in Szombathely, Hongarije. Deze produc-
tielocatie is de eerste pure e-mobility fabriek van
de Schaeffler Groep en haar nieuwe competentie-
centrum voor de productie van componenten en
systemen voor geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Bovendien worden in Taicang, China, compo-
nenten voor e-mobiliteit en geïntegreerde elektri-
sche asaandrijvingen geproduceerd. Een andere
productiefaciliteit wordt opgezet in Wooster, VS,
waar al hybride modules worden geproduceerd. In
Bühl, de hoofdvestiging van de Schaeffler-divisie
Automotive Technologies, wordt momenteel de
nieuwe wereldwijde hoofdvestiging voor elektro-
motoren gebouwd.<
www.schaeffler.com
Thermisch management
Schaeffler biedt daarom nu al thermomanage-
mentsystemen aan voor alle typen aandrijflijnen
van voertuigen en blijft deze verder ontwikkelen.
Een nieuwe benadering is de combinatie van de
aandrijfcomponenten van een conventionele elek-
trische as met het thermomanagementsysteem,
dat tot nu toe meestal een zelfstandige module
was. “Hierdoor ontstaat een zeer geïntegreerd en
compact totaalsysteem, dat aanzienlijk minder
ruimte inneemt dan niet-geïntegreerde oplos-
singen”, aldus Schröder. Daarnaast gaat er minder
energie verloren in de vorm van warmte, omdat
overbodige slangen en kabels kunnen worden
weggelaten.
Geoptimaliseerd samenspel
“Naast de compacte bouwwijze is het grootste
voordeel van het 4-in-1 systeem het geoptimali-
seerde samenspel van de afzonderlijke subsyste-
men”, aldus Schröder. De experts van Schaeffler
houden altijd rekening met het thermische gedrag
van de afzonderlijke aandrijfcomponenten, zoals
de elektromotor of de vermogenselektronica, maar
ook met een zo efficiënt en compleet mogelijk ther-
misch management van het gehele voertuig.
Zo zorgt bijvoorbeeld een intelligent regelsys-
teem ervoor dat overtollige warmte van de vermo-
genselektronica en de elektromotor efficiënt wordt
afgevoerd. Deze warmte wordt in het interieur van
het voertuig gebruikt. De temperatuur van de bat-
terij wordt ook zo geregeld dat de auto verder kan
rijden op één batterijlading en dat de batterij snel-
ler oplaadt.
Nieuwe warmtepomp
Schaeffler realiseert verdere efficiëntievoorde-
len door een nieuwe warmtepomp in te voeren, die
werkt met het natuurlijke koelmiddel kooldioxide.
Kooldioxide is niet alleen minder belastend voor
het milieu dan een conventioneel koudemiddel,
het heeft ook fysische eigenschappen, die een
efficiëntere verwarming en koeling van voertuigen
mogelijk maken. “Door middel van onze 4-in-1
elektrische as met een geïntegreerd thermisch
managementsysteem kunnen we een nog hoger
efficiëntieniveau van het complete systeem berei-
ken,” zegt Schröder. Een efficiëntieniveau tot 96
procent is mogelijk in een optimaal ontworpen
systeem. Elk extra procentpunt vertaalt zich in
een grotere actieradius.
Schaeffler integreert het
thermomanagementsysteem
samen met de elektromotor,
vermogenselektronica
en transmissie in één
asaandrijving
TEKST / Schaeffler, bewerking Evi Husson
FOTO’S / Schaeffler
‘Elektrische assen zijn een
sleutelelement in onze
strategie voor elektrische
mobiliteit’
14-15_schaeffler4in1.indd 15 18-08-2022 13:53