Pagina 12 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2022

AANDRIJFTECHNIEK | september 202212
Nieuwe ontwikkelingen
Tot slot kijken de leden vol belangstelling naar de nieuwe
ontwikkelingen die zich voltrekken binnen het vakgebied hydrau-
liek. Want die zijn er wel degelijk. Albers: “Aandrijftechniek heeft
bijvoorbeeld al verschillende keren geschreven over de Floating
Cup technologie van Innas. Een bestaande techniek die nu in
het veld wordt getest maar nog wacht op een grote toepas-
ser. Dan noem ik de digitaal instelbare variabele grootkoppel
motor van Artemis Intelligent Power. Ooit bedoeld om in 1 keer
7 MW te kunnen overbrengen en sinds januari 2021 in handen
van Danfoss. Men dacht oorspronkelijk aan de toepassing in
windturbines maar die gaan qua vermogen inmiddels richting
de 20-25 MW per installatie. Een variabele digitale hydromotor
met deze eigenschappen kan echter ook in andere toepassingen
interessante oplossingen bieden.”
Hybride aandrijvingen
Daarnaast noemen beide heren de (versnelde) ontwikkeling
van hybride aandrijvingen, vooral in de mobiele markt. Albers:
“Let op. Als je hier de boot mist, dan worden die machines
binnen de kortste keren volledig elektrisch. De markt snakt
ernaar en zal de verbrandingsmotor binnen niet al te lange tijd
volledig uitbannen. Menig OEM-er van mobiele voer- of werk-
tuigen heeft al hybride en tegenwoordig ook groene prototypes
klaar. Stel je eens voor dat je bij klanten de elektromotor met
vast toerental wijzigt in een motor met variabel toerental met
vaste pomp. Hiermee kun je in veel gevallen enkele tientallen
procenten energie besparen; hip en groen. Hoe actueel wil je
het hebben.”
Boersema besluit: “Houd onze website in de gaten, word
lid en bezoek onze symposia. Het eerstvolgende symposium
behandelt het thema: Hydraulisch leidingwerk, vast en flexibel.
Schrijf je in, neem je ( jonge) collega mee en spijker je kennis
bij.”<
www.platform-hydrauliek.nl
Bob Boersema, huidige voorzitter van de VPH, spreekt de leden toe in
Medemblik over het 25-jarig bestaan
Ook hydrauliek-
fabrikanten innoveren
met nieuwe technieken
zodat ook hydrauliek
steeds efficiënter wordt,
zoals deze CytroForce
van Bosch Rexroth
||| HET IS MAAR HOE JE HET BRENGT
Uit de lezing die Peter Albers tijdens het jubileum event heeft gehouden, pikte de redactie de volgende anekdote. “Dat nieuwe
engineers niet voor het oprapen liggen, is voor velen ook duidelijk. Maar daar kunnen we voor een deel zelf wat aan doen. Toen ik in
2004 een aanstelling kreeg als lector aan de Hanzehogeschool te Groningen, was een van de eerste taken om aan 3e-jaars studenten
de keuze voor te leggen voor de toen nieuwe masteropleiding richting Hydraulische Aandrijftechniek. Ik was in concurrentie met
drie andere afstudeerrichtingen en liet hen voorgaan in hun relatief saaie presentaties voor een groep van 34 studenten. Ik geloofde
dat dit anders moest en als hekkensluiter toonde ik een aaneenschakeling van films, praktijkvoorbeelden, etc. In één van die films
trof je Madonna aan op de achterbank van een BMW M5, bestuurd door Clyve Owen. De BMW was uitgerust met een hydraulisch
stabilisatiesysteem. Na een zeer wilde rit stapt Madonna uit, haar koffiebeker nog geheel vol, maar wel met een nat kruis. Ik meldde
aan de studenten: jullie kunnen allemaal een nat kruis krijgen van hydrauliek. En nadat een van mijn voorgangers had gemeld dat
bij minder dan vier inschrijvingen zijn studierichting niet zou doorgaan, meldde ik dat ik helaas niet meer dan 26 studenten kon
inschrijven. Er meldden zich binnen een half uur 25 studenten aan voor de afstudeerrichting hydrauliek.”
08-09-10-11-12_25jaarvph.indd 12 24-08-2022 10:06