36 AANDRIJFTECHNIEK | augustus 2020
Koppeling met slijtvaste overbelasting
De KTR Minex-H is een permanent magnetische hysterese-koppeling die het koppel syn-
chroon en contactloos overbrengt tussen de binnen- en buitenrotor door middel van magne-
tische krachten. Bijzonder is de geïntegreerde overbelasting: zodra het daadwerkelijke koppel
het maximale koppel overschrijdt, slipt de koppeling door en zorgt voor een slijtvaste koppel-
begrenzing. Tijdens dit proces wordt een relatieve snelheid tussen de aandrijf- en uitvoerzijde
vastgesteld, waarbij het hysterese-materiaal constant wordt omgekeerd en opwarmt. Het
houdkoppel blijft onder overbelasting vrijwel constant, maar kan bij toenemende relatieve
snelheid en de daarmee gepaard gaande wervelstroomeffecten licht toenemen. De buiten-
ste rotor bestaat uit een aluminium behuizing waarop de hysterese-ringen zich bevinden.
De koppeling kan ook worden gebruikt als een rem bij continu slippen. De nieuwe serie is
momenteel verkrijgbaar in drie maten voor overbelastingskoppels van 1,2 Nm tot 6 Nm bij
een maximaal toerental van 1800 min-1.
www.ktr.com
Communicatiemodule ventieleiland
Metal Work heeft de communicatiemogelijkheden van zijn EB80 ventieleiland
uitgebreid. Er zijn nu 64 uitgangssignalen voor IO-Link mogelijk, terwijl nu ook
een module beschikbaar is voor het CC Link IE Field Basic Protocol. Het EB80
ventieleiland was al voorzien van een IO-Link connectie, maar ging niet verder
dan 32 in- en uitgangssignalen. Gezien het succes van het communicatiepro-
tocol heeft Metal Work besloten de capaciteit uit te breiden naar 64 signalen.
Nu is het mogelijk om 64 monostabiele of 32 bistabiele magneetspoelen of
elke willekeurige combinatie daarvan vanaf het ventieleiland aan te sturen.
De behuizing bestaat, zoals alle veldbusmodules van het merk, uit een stevige
aluminium behuizing. Het EB80 ventieleiland is verder uitgebreid met een
module voor het CC-Link IE Field Basic protocol. Dit protocol wordt meestal
gebruikt in systemen met Mitsubishi PLC’s en ethernet interfaces.
www.metalwork.nl
Geïntegreerd meetsysteem
Met de IMScompact breidt Bosch Rexroth het assortiment lineaire geleidingen met
geïntegreerde meetsystemen uit vanaf maat 15. De integratie in de loopwagen zorgt
voor een hoge EMC-bescherming, waardoor IMScompact zeer geschikt is voor gebruik in
combinatie met lineaire motoren. Het meetsysteem bepaalt de positie van de loopwa-
gen door middel van een contactloze meting met een absolute precisie van ± 20 μm per
meter en een herhalingsnauwkeurigheid van ± 1 μm bij snelheden tot 5 m/s. Hiervoor
wordt een magneetband over de hele lengte van de lineaire geleiding aangebracht en
vastgemaakt. Het meetsysteem is uitgerust met een incrementele 1Vpp- of TTL-interface
en een absolute SSI-encoderinterface. De meetlengte loopt tot 17,8 m met meerdere rail-
secties. De lineaire geleidingen worden online geconfigureerd met de IMScompact con-
figurator. Als accessoire biedt Bosch Rexroth een extern digitaal display aan, waarmee
de actuele positie direct zichtbaar is.
www.boschrexroth.com
36-37-38_productnieuws.indd 36 12-08-20 14:00