Pagina 12 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | augustus 202012
moet de stator opnieuw worden uitgelijnd. Om dit proces te
vereenvoudigen is de afstand tussen de rotor en de stator aan
het niet-aangedreven uiteinde van de motor gefixeerd met een
steunlager.
Een membraankoppeling compenseert de vervorming van
de aandrijfas als gevolg van de spanning van de transportband.
Het verstelbare motorframe vergemakkelijkt de uitlijning van
de motor tijdens installatie en zorgt voor een eenvoudige her-
uitlijning indien nodig. Met behulp van trekstangen en spindels
kan de stator in alle richtingen worden versteld. Als een motor
uitvalt, kan deze snel in een uitgeschakelde positie worden
gebracht door de membraankoppeling te openen en de spin-
dels te verstellen. Het systeem kan dan met een gereduceerd
vermogen verder draaien.
Uitdagende omgeving
De omgeving van de verwerkingsinstallaties is gevormd door
meer dan honderd jaar mijnbouw in Chuquicamata. Naast de
verschillende verwerkingsinstallaties zijn er ook afvalbergen,
treinrails, wegen, pijpleidingen en gebouwen die het landschap
kenmerken. De uitdaging voor het nieuwe transportsysteem
boven de grond was om een systeem te ontwerpen dat rekening
hield met dit landschap. Maar dan wel over de gehele lengte
vanaf het einde van de ondergrondse tunnel (blauw gebouw op
de foto op pagina 11) tot aan de meer dan 5 km verderop gelegen
verwerkingsinstallatie.
Hiervoor werd een doorlopende ‘single flight’ transport-
band ontwikkeld met bijzondere eigenschappen. Zo bedraagt
de afstand tussen het laadpunt van het materiaal en de mate-
riaalafvoer 5330 m en overbrugt deze een hoogteverschil van
287 m. In het traject bevinden zich, over een lengte van meer dan
60 procent van de transportband, een aantal horizontale bochten
met radiussen van 1600 m tot 2300 m. Ongeveer 50 procent van de
transportbandlengte loopt over een verhoogde staalconstructie
met hoogtes welke zijn aangepast aan de ondergrond ter plekke.
Deze constructie heeft speciale funderingen en overbruggingen
tot 96 m. Ook bij het ontwerp van deze transportband ging het
om een hoge beschikbaarheid van het systeem, minimale slijtage
en eenvoudig onderhoud van de componenten. Alle laadpunten
langs de transportband zijn geoptimaliseerd om de slijtage van
de transportband te verminderen.
Speciaal onderhoudsvoertuig
Drie direct drive motoren van elk 5 MW drijven deze trans-
portband over land aan, waarbij een transportband van het type
St 6.800 wordt gebruikt met een bandveiligheid van S = 5.1. Het
trillingsgedrag van deze transportband tijdens het opstarten en
afremmen werd met behulp van dynamische bandberekeningen
onder alle bedrijfsomstandigheden geanalyseerd.
Nieuw ontworpen overslaggoten maken het mogelijk om
snel en eenvoudig de slijtplaten te vervangen. Voor het ver-
vangen van loopwielen kan een speciaal ontworpen Takraf-
onderhoudsvoertuig over het transporttraject rijden. Deze tilt
de transportband op, waarna de versleten loopwielen veilig en
efficiënt kunnen worden vervangen. Op het overslagpunt van
het materiaal voert een bunkergebouw tot slot een beperkte
materiaalopslagfunctie uit. Twee afvoerbanden verwijderen het
materiaal en transporteren het naar de verwerkingsinstallaties.
Modern, krachtig en milieuvriendelijk
Een systeem ontwerpen met parameters zoals een St 10.000
transportband en een aandrijfvermogen van 20 MW per trans-
portband definiëren opnieuw de grenzen op het gebied van
transportbandtechnologie. Mede hierdoor kon het doel om het
aantal ondergrondse overslagpunten te verminderen worden
bereikt, waardoor het gebruik van deze grote componenten en
sterke materialen kan worden gerechtvaardigd.
Een hoge beschikbaarheid, minimale slijtage en eenvoudig
onderhoud van de componenten waren essentiële criteria bij
het ontwerp van dit systeem. Talrijke innovaties die resulteerden
in zes patenten werden voor het eerst geïmplementeerd, waar-
door een modern, krachtig en milieuvriendelijk transportsysteem
werd ontwikkeld. Zeer efficiënte elektromotoren vervangen de
dieselaangedreven mijntrucks, waardoor de CO
2
-uitstoot bij
het transport van het materiaal met meer dan tweederde werd
verminderd.<
www.takraf.tenova.com
Een overzicht van de mechanische
componenten van de aandrijving
Dit onderhoudsvoertuig tilt de
transportband op, waarna de
versleten loopwielen veilig en
efficiënt kunnen worden vervangen
08-09-10-11-12_takraf.indd 12 12-08-20 13:47