In de blauwe hal is het eindpunt van de ondergrondse transportband. Ernaast gaat de bovengrondse transportband verder over een lengte
van 5 km
S = 5,0 waren bandverbindingen met een referentievermoeiings-
sterkte van meer dan 50 procent nodig. Deze waarde werd getest
op de bandtestbank van de technische universiteit van Hannover
(D). Ook werden nieuwe dimensies bereikt – ditmaal in termen
van geïnstalleerd aandrijfvermogen. Het ondergrondse transport-
systeem bestaat uit twee transportbanden van elk ruim 3 km,
waarbij elke transportband een vermogen heeft van 20 MW. De
transportband boven de grond met een lengte van 5,3 km heeft
een vermogen van 15 MW. Alle transportbanden beschikken over
speciaal op maat gemaakte direct drive motoren van ABB.
Uitlijning luchtspleet motor
In samenwerking met ABB ontwikkelden de engineers van
Takraf voor de drie grootste transportbanden een aandrijflijn die
per unit bestaat uit 5 MW elektromotor, een membraankoppeling
om de transportband-as en de rotoras met elkaar te verbinden
en tot slot de aandrijftrommel van de transportband. Elke aan-
drijving beschikt over imposante hydraulische remmen van KTR
(zie het kader op pagina 10).
Codelco’s specificaties omvatten tevens dat de installatie van
de aandrijfunit, de uitlijning en instelling van de luchtspleet van
de elektromotor eenvoudig moest zijn. Ook na het inlopen van
Een van de 5 MW
aandrijvingen
geïnstalleerd boven de
grond
31
>
1
de transportband moet het eenvoudig zijn om bij afwijkingen
van de ingestelde waarde van de luchtspleet, deze eenvoudig af
te stellen. Daarnaast wilde Takraf dat er complete en volledig
geassembleerde, in de fabriek geteste elektromotoren werden
geleverd, aangezien assemblage in de stoffige omgeving van de
mijn niet de voorkeur had. Een laatste eis was een eenvoudige
ontkoppeling van de verbinding tussen de aandrijftrommel en
de elektromotor in geval van een ongeval. Zodat het systeem
snel voor korte tijd toch kan doordraaien, maar met een beperkt
vermogen.
Verstelbaar motorframe
Het onderhoud van de luchtspleet tussen de rotor en de
stator is een cruciale vereiste voor een juiste werking van de
elektromotoren. De luchtspleet, die 14 mm bedraagt, mag slechts
binnen kleine toleranties van de ingestelde waarde afwijken.
Afwijkingen in de luchtspleet verminderen het rendement van
de motor en als rotor en stator met elkaar in contact zouden
komen, zou dit leiden tot schade aan de motor. De luchtspleet
zelf wordt tijdens het bedrijf continu bewaakt. Als vervormingen
en/of verzakkingen in de staalconstructie of in de funderingen
van de motor leiden tot een afwijking in de ingestelde luchtspleet,
Foto rechtsonder:
Het uitlijnen van de
aandrijving tijdens de
opbouwfase
08-09-10-11-12_takraf.indd 11 12-08-20 13:47