Pagina 10 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | augustus 202010
gang naar de bestaande verwerkingsinstallatie zodanig worden
ontworpen dat er zo min mogelijk last was bij de bestaande
infrastructuur van spoorlijnen, wegen en pijpleidingen. En zoals
eerder gezegd, de systeembeschikbaarheid moest hoog zijn en
de slijtage zo min mogelijk.
De 5 MW aandrijfunit
inclusief direct drive
motor, aandrijftrommel,
membraankoppeling en
hydraulische rem
||| HYDRAULISCHE REMMEN
Het Takraf-transportbandsysteem is uitgerust met hydraulische remmen van het type
KTR-STOP M-xxx-F in twee maten. De passieve en veeraangedreven zwevende remklauwen
genereren een klemkracht tot 140 kN en tot 180 kN. In de transportbanden vervangen
de remmen de terugloopblokkering en fungeren ze als houdrem. Bij stroomuitval of
stilstand van het systeem houden ze de transportband vast en beveiligen ze deze tegen
teruglopen. In de conventioneel aangedreven transportband (met motor en tandwielkast)
worden de remmen ook als
bedrijfsrem gebruikt. De remmen
worden aangestuurd door
het intelligente IntelliRamp
rembedieningssysteem. Het
elektronische regelsysteem
bewaakt en coördineert het
remmen, dat nauwkeurig
kan worden aangepast aan de
betreffende parameters. Het
hart van het systeem is de
besturingscomputer, die alle
reken- en bewakingsfuncties
uitvoert die nodig zijn om de
remmen te bedienen. Het hele
systeem heeft een ononderbroken
stroomvoorziening om ook bij
een stroomstoring een volledige
remcyclus te kunnen uitvoeren.
(FOTO: KTR)
Afvoer van erts
Het door Takraf geleverde transportsysteem begint bij de
ondergrondse ertsopslag. Twee materiaalopslagplaatsen in de
vorm van verticale cilindrische openingen met een diameter van
6 m en een hoogte van 60 m scheiden de materiaalstroom van
het transport naar de ertsverwerking. Oorspronkelijk was het
gebruik van conventionele transportbanden gepland voor een
gecontroleerde materiaalafvoer. Bij deze manier van transporteren
wordt het materiaal via een transportband met een lengte van
30 m naar een overdrachtspunt getransporteerd. Het zou hierbij
gaan om een vlakke transportband met verticale zijwanden.
De optimalisaties die na de gunning van de opdracht in het
systeem zijn aangebracht, hebben echter geleidt tot een wijziging
van het systeem. Door het gebruik van een aanvoertransport-
band heeft de transportband nu een 45 graden troghoek over het
gehele transporttraject, waarbij de enige goten zich in de afvoer-
zone van de opslagbak bevinden. Net als bij een toevoerband
wordt de buitenafmetingen van het te transporteren materiaal
bepaald door een klep en wordt de afvoer van het te transpor-
teren materiaal bepaald door de transportsnelheid te variëren.
De eliminatie van verticale zijwanden langs de transportband
betekent minder slijtage en dus lagere onderhoudskosten, in
combinatie met een energiebesparing van ongeveer 25 procent.
Erts naar de oppervlakte brengen
Twee conventionele transportbanden verbinden de materi-
aalafvoer van de toevoerbanden met het laadpunt van de eerste
grote transportband omhoog, op ongeveer 900 m afstand. Deze
is geïnstalleerd in een tunnel die over een lengte van zo’n 6,4 km
naar de oppervlakte loopt en een niet onaanzienlijk hoogtever-
schil van 950 m overbrugt. Voor elk ondergronds overslagpunt
langs de tunnel (van de ene transportband naar de andere) is
een ondergrondse hal gecreëerd met een bovenloopkraan. Deze
ondergrondse hal is tevens nodig voor onderhoudswerkzaam-
heden, stroomvoorziening, plaatsing van de transformatoren
en de elektrische en mechanische aandrijvingen. Elke onder-
grondse hal is voorzien van aangepaste ventilatie en geschikte
toegangswegen.
20 MW per transportband
Om het aantal overslagpunten tot een minimum te beper-
ken, werd het schuine gedeelte met behulp van slechts twee
transportbanden ontwikkeld. Dit was alleen mogelijk door nieuw
ontwikkelde componenten en materialen toe te passen, die de
limieten van de transportbandtechnologie herdefiniëren. Zo
werden voor het eerst transportbanden gebruikt van het type
St 10.000. Om tegemoet te komen aan de bandveiligheidsklasse
08-09-10-11-12_takraf.indd 10 12-08-20 13:46