49
>
D
e productielijn in Dortmund waarop rollen
bandstaal worden vervaardigd, is van groot
strategisch belang voor Thyssenkrupp Steel
Europe. Het is dan ook niet voor niets dat alle
rollen grondig worden geïnspecteerd voordat zij
de fabriek verlaten. Het bijbehorende inspectiesysteem zoekt in
dat kader naar fouten en defecten, detecteert deze en verwijdert
eventuele gebreken. Daarnaast wordt in dezelfde productielijn
het staalband gesneden, geolied en gekant.
De diverse processen worden uitgevoerd door verschillende
machines. Dit begint bij de wikkelaars die het bandstaal kunnen
opwikkelen tot rollen met een gewicht tot 40 ton en ook weer
kunnen afwikkelen. Vanaf de wikkelaar wordt het begin van een
rol bandstaal naar de lasmachine getransporteerd waar deze
wordt verbonden met het einde van de vorige rol. In het hierop
volgende inspectiestation worden door technisch opgeleide
medewerkers verschillende meettechnieken toegepast waarmee
de 1700 mm brede band wordt gecontroleerd. Het geautomati-
seerde systeem volgt daarbij consistent het materiaal en spoort
eventuele fouten op. Vervolgens worden kop- en kantscharen
ingezet om het bandstaal op de juiste lengte af te knippen. Tevens
voorziet de installatie in oliemachines en apparatuur waarmee
het bandstaal automatisch wordt gemerkt en de rollen omsnoerd.
Uitgebreide moderniseringsslag
Bij de ingebruikname van deze installatie – in de jaren ’70
– waren de veiligheidsregels anders dan vandaag de dag. Om
de lijn weer op de laatste stand der techniek te brengen en
hiermee geschikt te maken voor een veilige werking gedurende
vele toekomstige jaren, besloot het bedrijf tot een uitgebreide
moderniseringsslag.
Er werd gestart met het maken van een uitgebreide functi-
onele risicoanalyse van de technische installatie. Hiermee werd
vastgesteld wat de huidige stand van zaken was en welke maat-
regelen nodig waren om tot het gewenste veiligheidsniveau te
komen. Deze analyse is uitgevoerd in een samenwerking tussen
Unitechnik, de afdelingen productie, onderhoud en werkveilig-
heid van Thyssenkrupp en de Berufsgenossenschaft Holz und
Metall (BGHM). Afhankelijk van het potentiële risico en de tech-
nische eisen is de installatie hierbij onderverdeeld in verschil-
lende veiligheidssecties. Deze vormden vervolgens de basis
voor het modernisatieconcept van de bandstaal inspectielijn 2.
Veiligheid was daarbij overigens niet het enige thema waar het
bedrijf rekening mee moest houden; één van de andere eisen
luidde dat de moderniseringsmaatregelen op geen enkele manier
een negatieve invloed mochten hebben op de oorspronkelijke
prestaties van de lijn.
Het bedieningspaneel
met nieuw geïntegreerd
touchscreen voor de
bediening van de lijn
van oliemachine naar
het inspectiestation
48-49-50.indd 49 14-08-19 10:14