Pagina 35 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2019

1. Hier is de stator in de
behuizing gemonteerd
en is klaar voor verdere
assemblage
2. In de speciale
geluidsdichte
testruimte kunnen
er twee motoren
tegelijkertijd worden
getest
Mix van automatisch en handmatig
We vervolgen onze weg naar de statorwikkellijn. WEG gebruikt
twee soorten koperdraad voor haar wikkelingen. Gewoon (rood)
koper en groen (gecoat) koper. Deze laatste wordt gebruikt voor
motoren welke doormiddel van een frequentieomvormer aange-
stuurd worden. Voor het maken van de wikkelingen heeft WEG
eigen machines ontwikkeld. Het plaatsen van de wikkelingen
in de stator maar ook het knippen van het isolatiemateriaal is
allemaal handwerk. “Er is een gezonde mix van geautomatiseerde
en handmatige productieprocessen die zich volledig op een effi –
ciënte productiviteit concentreren,” legt Cardante uit.
Daarna worden de statoren getest, geïmpregneerd en voor-
zien van een serienummer. Tot slot wordt de stator in de behui-
zing geplaatst en kan de assemblage van de complete motor
plaatsvinden. De assemblage vindt weer op een andere lijn plaats.
Cardante: “Aan het begin van de lijn verzamelen de medewerkers
alle componenten in een soort van supermarkt. Hier worden ook
de lagers via inductie verwarmd en op de assen geplaatst. Om de
lagers te beschermen in het verdere assemblageproces, worden
ze tijdelijk ingepakt in aluminiumfolie. We leveren de motoren
alleen met A-merk lagers zoals FAG (Schaeffl er) en NSK.”
De feitelijke assemblagelijn splitst zich op in twee lijnen. Er is
een lijn voor standaard motoren en een lijn voor speciale motoren.
“De standaard motoren hebben een snellere doorloop, terwijl de
speciale motoren meer tijd en aandacht nodig hebben.” Tot slot
gaan de motoren de spuitcabine in voor een mooie en bescher-
mende laklaag en worden ze getest. In de speciale geluidsdichte
testruimte kunnen er twee motoren tegelijkertijd worden getest.
“Zeker bij de speciale en de gecertifi ceerde motoren nodigen we
de klanten uit om te komen kijken bij het testen. Binnen de mari-
tieme sector, waarbij wij voldoen aan de meeste classifi caties,
moet een gecertifi ceerd persoon de afname doen.” Over testen
gesproken, WEG kan diverse testen zelf uitvoeren; full load, tril-
lingen, geluid, beschermingsklassen et cetera. Alles volgens de
internationale geldende normen.
Het mag duidelijk zijn. WEG heeft in Santo Tirso een moderne,
state-of-the-art fabriek neergezet voor de productie van laagspan-
ningsmotoren. Maar ook WEG beseft dat dat alleen niet voldoende
is. Het bedrijf besteedt veel aandacht aan het personeel waarbij
teamwork, kennisvergroting en skills het werkklimaat verbete-
ren. Er zijn in Portugal contacten met de beste engineering-oplei-
dingen, universiteiten en instituten, ook op Europees niveau.
Toeleveranciers van WEG worden speciaal geselecteerd en moeten
voldoen aan criteria op het gebied van technische kennis, kwaliteit,
fi nancieel solide, een goede werkgeversreputatie en zich houden
aan de ethische code. Ook de klant heeft hier profi jt van en wordt
door WEG gezien als deel van het team. Alleen door intensieve
samenwerking ontstaan immers de beste oplossingen.<
www.weg.net
< Motoren klaar voor
verzending
1
2
De nieuwe fabriek werd in
Santo Tirso op een geheel nieuw
industrieterrein gebouwd
35
32-33-34-35_wegsantotirso.indd 35 14-08-19 11:38