Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2019

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Rens Sturrus
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2019 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
H
eeft u van uw vakantie kunnen genieten? Lekker uitgerust?
Mooie toeristische locaties bezocht? Lekker gegeten en
gedronken? Zelf heb ik met mijn gezin kunnen genieten
van ruige natuur, smalle weggetjes, prachtige Lochs en
alle bijbehorende vergezichten van noordwest Schotland.
Met de tent hebben we campings bezocht in Glencoe in de Highlands, het
prachtige Isle of Skye en tot slot een schitterende plek in de duinen van Big Sand, vlakbij Gairloch. Een
aantal zaken viel mij deze vakantie op. Je ziet wel Chinese toeristen in Schotland, maar (nog) niet in
die enorme hoeveelheden dat je je eraan stoort. Als het niet regende (we hadden slechts drie dagen
regen in twee weken tijd) dan is de lucht in Schotland
nog echt blauw. Geen smog, geen vuile band aan de
horizon, gewoon eerlijke schone lucht. Op de meer
toeristische plekken zijn inmiddels parkeerautomaten
en parkeerplaatsen aangelegd en worden bermpaaltjes
geplaatst zodat de toeristen niet massaal hun auto’s en
campers in de zompige berm planten. Zodat de Schotten
ook geld kunnen verdienen aan het toerisme. Tevens
zijn sommige smalle wegen in de ‘middle of nowhere’
ineens over een lengte van 3 km verbreed tot een
fatsoenlijke 2-baans weg, vaak gesponsord door de EU.
En ik ontdekte er een nieuw verbodsbord: ‘NO DRONES’.
Na het debacle eind vorig jaar rondom vliegveld Gatwick,
inmiddels bekend onder de naam ‘Gatwick Airport drone incident’, mag je blijkbaar het gebruik van
drones verbieden. Ik ben het verbodsbord twee keer tegengekomen, eentje bij McLeods Castle in
Dunvegan, de andere bij het Glenfinnan-spoorwegviaduct, bekend uit enkele Harry Potterfilms waarin
de Zweinsteinexpres een belangrijke rol speelt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar geen zoemende
drone boven je hoofd of in je zicht wilt hebben, terwijl je net aan het genieten bent van de zwoegende
en fluitende stoomtrein ‘The Jacobite’ die daar in de zomermaanden rijdt.
Nee, geef mij dan liever de RAF. Die trakteren je ’s morgens op een schijnaanval in de duinen met twee
wegtrekkende F-15 straaljagers, met de naverbranding aan. We werden finaal de tent uitgeblazen, zo
laag. Maar dat hadden we kunnen weten. Noord-Schotland is één van de drie TTA’s (Tactical Training
Areas) van de RAF. Staat gewoon op de website van GOV.UK, inclusief timetables wanneer ze aan ‘Low
Flying Training’ doen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
No drones!
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Wordt ASML een Model Based Enterprise? | Productie WEG in EU biedt voordelen | Porsche ontwikkelt eigen laadtechnologie
| Nieuwe generatie PLC’s
en frequentieregelaars
met nog meer functionaliteit
#5 | 2019
01_cover.indd 1 13-08-19 16:33
De PLC’s en
frequentieregelaars van
Hitachi hebben een reputatie
opgebouwd als degelijke
en betrouwbare apparaten.
Na ruim tien jaar wordt
er een nieuwe generatie
geïntroduceerd met veel
meer functionaliteit. Hiflex
in Ridderkerk brengt ze in
Nederland op de markt.
Hiflex Automatiserings-
techniek BV
Wolweverstraat 22
2984 CD Ridderkerk
Tel: 0180 – 466004
info@hiflex.nl
www.hiflex.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 14-08-19 08:42