Pagina 4 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl AUGUSTUS 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK4
Stagiair
Als redacteur krijg ik nooit vuile handen van
het typen op mijn toetsenbord, bacteriën en
etensresten daargelaten. Echter zat ik onlangs
met mijn handen in de olie, letterlijk! Mijn
youngtimer van Franse makelij met hydrauliek
aan boord had groot onderhoud nodig. Dat
liet ik doen bij een specialist, maar je mag
zelf mee sleutelen. Ik had mijn overall nog
maar net aan, toen een 60+ medewerker
opmerkte tegen mijn monteur: ‘Heb je weer
een stagiair vandaag?’ Ik moest daar wel om
lachen. Omdat mijn CX een nieuwe koppeling
nodig had en een ruil-versnellingsbak kreeg,
moesten motorblok en bak er compleet uit.
Daarna kon ik de motorruimte gaan schoon-
maken, een typisch stagiair-klusje. Geloof
me, dat was geen pretje, maar gaf me wel
meer inzicht in de staat van mijn CX, en dan
specifi ek het voorste subframe. Omdat CX-en
over het algemeen wat motorolie lekken
blijven de voorste subframes meestal vrij van
roest. Nadeel; door al die olie blijft ook veel
zand, stof en steentjes plakken. Schoonmaken
was dus een dankbare klus. Ook de metalen
benzineleiding werd weer zichtbaar, die tot
mijn grote schrik, bijna doorgesleten was. Dat
was ook te zien op het aluminium carter waar
de leiding al jaren tegenaan had geschuurd.
Oorzaak een kapot kunststof klemmetje.
Als stagiair leer je daarvan, maar de auto-
ontwerpers van toen hadden niet gedacht dat
zo’n klemmetje het 36 jaar moest uithouden.
Ook de engineers van nu denken niet altijd
na. Mijn Duitse leaseauto van twee jaar oud,
moest onlangs terug naar de garage omdat
de bussen in de voorvorken al versleten zijn.
Blijkt een productfout te zijn, wat alleen de
modellen van 2016 en 2017 hebben. Daarom
is het niet verkeerd om sommige engineers
ook eens ‘stage’ te laten lopen rondom de
producten die ze zelf ontwikkelen. Kunnen ze
wat van leren.
Meer elektrische aandrijvingen bij
Dana
Dana Incorporated heeft, om haar E-Drive programma compleet te maken, een meerderheids-
belang van 55 procent genomen in TM4. Het Canadese TM4 ontwerpt en produceert elektro-
motoren, omvormers en besturingen voor de automotive industrie, mobiele machines en de
maritieme sector. Hierdoor kan Dana deze productgroepen, gericht op elektrische voertuigen
en machines, onderbrengen in haar eigen portfolio en zijn de leveringsprogramma’s een aan-
vulling op elkaar. Dana biedt hierdoor een compleet leveringsprogramma aan, dat zowel tradi-
tionele, mechanische, hydraulische, hybride als elektrische aandrijfoplossingen omvat. TM4
heeft inmiddels de nodige expertise opgebouwd op het gebied van PM-motoren, koeling van
deze motoren, wikkelen van elektromotoren, moderne rotor topologiëen, en motor en inverter
software algoritmen. Het bedrijf heeft kantoren en productiefaciliteiten in Canada en China.
Momenteel levert het bedrijf twee soorten aandrijvingen, de Motive high speed electric power-
train voor personenauto’s, motoren en bestelauto’s. Voor het medium en heavy duty segment
zoals trucks, bussen,
mobiele machines en
maritieme applicaties
maakt het bedrijf de
Sumo Direct Drive po-
wertrain.
Paul Quaedvlieg
p.quaedvlieg@eisma.nl
@Tech_journalist
De Sumo Direct Drive
powertrain is ontwikkeld
voor trucks, bussen en
mobiele machines (foto:
TM4).
32 MW ABB aandrijvingen voor
Virgin Voyages
Virgin Voyages, het nieuw cruiseconcept van Richard Branson, laat momenteel drie innovatieve
cruiseschepen bouwen. ABB voorziet de nieuwe cruisevloot van Azipod-aandrijvingen met de
hoogste energie-effi ciëntie. Elk schip krijgt twee Azipod XO-eenheden, met een gezamenlijk
voortstuwingsvermogen van 32 MW (43.000 pk). Elk vaartuig zal voorzien zijn van een ABB
elektriciteitscentrale, bestaande uit generatoren, hoofdschakelborden, distributietransformato-
ren en een afstandsbedieningssysteem voor het manoeuvreren van de Azipod-eenheden vanaf
de brug. De combinatie van Azipod-voortstuwing en het ABB elektriciteitscentraleconcept
maakt het mogelijk om alle apparatuur te confi gureren voor geoptimaliseerde prestaties die
leiden tot een toegenomen effi ciëntie en een lagere uitstoot. In lijn met ABB’s ‘Electric-Digital-
Connected’-benadering die de digitale en verbonden toekomst van de schepen behelst, hebben
deze vaartuigen de mogelijkheid om contact te leggen met de infrastructuur van de ABB Ability
Collaborative Operations Centers. Dit netwerk maakt gebruik van remote monitoring van de
apparatuur en gegevensanalyse
om voorspellend onderhoud,
geplande interventies of zelfs
technische ondersteuning op
afstand mogelijk te maken.
De schepen van Virgin Voyages
moeten het summum van luxe
worden op cruisegebied (beeld:
Virgin Voyages).
04-05-06_Nieuws.indd 4 09-08-18 09:49