Pagina 12 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl AUGUSTUS 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK12
Literatuur
(1) Hesse, H., Schrader, W.: Hitch System Comparison — Mechanical, Hydraulic, Electronic, SAE Paper No.
841130, 1984.
(2) Cordesses, L., Poirier, J. P., Véron, C.: Performance Analysis of a Three Point Hitch Controller, Proceedings
van de 2002 IEEE/RSJ, Lausanne, 2002.
(3) System Description – Hitch Control, Danfoss Power Solutions, http://files.danfoss.com/docu-
ments/11036124.pdf, 2008.
(4) Langer, T. H., Holm-Petersen, K., Metker, D.: Comfort Evaluation Criteria for Pitching Vibration Damping of
Agricultural Tractors, 74e Internationale Tagung Landtechnik, VDI Berichte Nr. 2273:437–44, Keulen, 2016.
(5) Andersen, T. O., Hansen, M.R., Conrad F.: Robust Control of Occillations in Agricultural Tractors, Procee-
dings van IMECE 2003, Washington, 2003.
(6) Nikravesh, P. E.: Computer-Aided Analysis of Mechanical Sys tems, Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice
Hall, 1988.
(7) Pacejka, H. B.: Tyre and Vehicle Dynamics, 2nd. ed., Butterworth-Heinemann, 2006.
(8) Senatore, C., Sandu, C: Off-Road Tire Modeling and the Multi-Pass Effect for Vehicle Dynamics Simulation,
Journal of Terramechanics, 48 (4): 265–76, 2011.
(9) Godwin, R. J.; An Extended Octagonal Ring Transducer for Use in Tillage Studies, Journal of Agricultural
Engineering Research, 20 (4): 347–52, 1975.
(10) Bögel, T., Grosa, A, Herlitzius, T: Identification of parameters for influencing work result and draft force
consumption of passive pulled wedge shaped tools, 74e Internationale Tagung Landtechnik (Agricultural
Engineering), VDI Berichte Nr. 2273:437–44, Keulen, VDI Wissensforum, 2016.
(11) Godwin, R. J., O’Dogherty, M. J. , Saunders, C., Balafoutis, A. T.: A Force Prediction Model for Mouldboard
Ploughs Incorporating the Effects of Soil Characteristic Properties, Plough Geometric Factors and Ploug-
hing Speed, Biosystems Engineering, no. 97: 117–29, 2007.
(12) Goering, C. E., Stone, M.L., Smith, D.W., Turnquist, P.K.: OffRoad Vehicle Engineering Principles, American
Society of Agricultural, 2003.
(13) Kiencke, U., Nielsen, L.: Automotive Control Systems: For Engine, Driveline and Vehicle, Springer-Verlag,
Berlijn, 2005.
Het horizontale krachtevenwicht kan ver-
der worden uitgebreid door ook de rol-
weerstand in te voegen, die een nog rea-
listischer waarde van de kunstmatige wrij-
vingscoëfficiënt oplevert. Waarden van
rolweerstandscoëfficiënten kunnen wor-
den gevonden in [lit. 12].
Bandenmechanica (4)
In de bandenmechanica kan de wrijvings-
coëfficiënt (ook wel de netto tractie-
coëfficiënt genaamd) worden bepaald als
functie van de wielslip , gebaseerd op
empirische data [lit. 12]. Fig. 6 toont de
netto tractiecoëfficiënt voor verschillende
bodemtypes. De netto tractiecoëfficiënt
voor een trekker die in het veld werkt, zal
enigszins variëren tussen de curves voor
respectievelijk modder en droge leem. In
tegenstelling hiermee wordt de wielslip in
dit artikel bepaald als een functie van de
kunstmatige wrijvingscoëfficiënt *. Hier-
uit wordt de noodzakelijke slip voor het
trekken van de ploeg bepaald.
Formulering van de slip (5)
Op basis van de geïdentificeerde slip ,
het ingestelde toerental van het wiel en
de radius r van óf de voor- óf de achter-
band kan de snelheid s ten opzichte van
de bodem worden bepaald [lit. 13]:
Variatie in het veld (6)
De variatie in het veld representeert empi-
rische of door de gebruiker gedefinieerde
data als functie van de afgelegde afstand,
die de variatie van de curve voor de netto
tractiecoëfficiënt beschrijft (fig. 6) en één
of meer van de vijf bodemparameters uit
[lit. 12] – in ieder geval het gewicht van
het werktuig.
powersolutions.danfoss.nl/home/#/
Wielslip σ
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0
1
0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1
N
et
to
t
ra
ct
ie
co
ë
ci
ën
t
µ
* Droog asfalt
Droog leem
Modder
Fig. 6: Netto tractiecoëfficiënt [lit. 12].
08-09-10-11-12_danfoss.indd 12 09-08-18 09:51