Pagina 8 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl AUGUSTUS 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK8
Bijzondere wielnaaf voor
Formula Student auto van URE
Team URE (University Racing Eindhoven) neemt al meer dan tien jaar deel
aan de Formula Student competitie. Bijzonder aan het ontwerp van zijn
nieuwste elektrische racewagen is de wielnaaf waarin elektromotor,
planetaire tandwielkast en lagering tot een krachtig maar compact geheel
zijn samengebouwd. Drie teamleden en een sales engineer van medesponsor
Schaeffler Nederland geven tekst en uitleg.
[tekst] Paul Quaedvlieg, Ad Spijkers
kunde. Het bestaat voor het veertiende
jaar en bouwt zijn dertiende auto. “We
zijn ooit begonnen met relatief eenvou-
dige techniek,” legt Oscar Scholle uit. Hij
is technical manager Powertrain binnen
het team. “De eerste vijf auto’s waren uit-
gerust met een verbrandingsmotor, waar
we nu de achtste elektrische auto hebben
gebouwd. Maar niet alleen de aandrijving
is verder ontwikkeld; ook de toepassing
van composieten in het chassis, het aero-
dynamisch pakket, de vierwielaandrijving
en de speciale naafreductie in combinatie
met de elektromotor. De wagen gaat
steeds sneller, de techniek wordt steeds
complexer en daarom ook leuker.”
“We proberen ook steeds meer onderde-
len zelf te maken,” vult Torben Beernaert
uit zijn team Powertrain hem aan. “We
willen minder inkopen en meer zelf ont-
wikkelen. Dan kunnen we bepaalde on-
derdelen precies zo maken zoals wij het
willen en is alles beter op elkaar afge-
stemd. We kunnen bij de technische
dienst van de universiteit veel onderdelen
maken via frees-, draai- en vonk-bewerkin-
gen. Omdat ze dichtbij zitten, zijn de com-
municatielijnen kort en kunnen prototype
onderdelen snel worden gemaakt en ge-
test.”
Aandrijfkrachten
Een aandrijving, met een elektromotor op
elke wiel, krijgt te maken met de nodige
krachten. Hoe ontwerp je de aandrijving
voor een raceauto? Scholle: “We hebben
in feite een multi body model; we probe-
ren de auto zo realistisch mogelijk te si-
muleren. Daarbij laten we hem over een
parcours ‘rijden’ en meten we uit de simu-
latie hoeveel koppel we uit welk wiel wil-
len hebben. Het gewicht van de motor
hangt af van het koppel dat hij moet leve-
ren. Per wiel willen we maximaal 400 Nm
koppel hebben, dat is een flinke elektro-
motor. Als we een reductie gebruiken, in
dit geval zo’n 12 op 1, hebben we nog
maar 33 Nm nodig en kan de motor een
stuk kleiner en lichter worden. Via de si-
mulatie kunnen we terugrekenen hoeveel
motorkoppel de vertandingsset in moet
gaan. Dat profiel gebruiken we dan weer
om de belasting op de lagers, de tandwie-
len en de constructie zelf te berekenen.”
Elektrische aandrijving lijkt de meeste
grip en toekomstperspectieven te bieden.
Beernaert vertelt waarom. “Je krijgt steeds
lichtere motoren, je hebt geen aandrijf-
University Racing Eindhoven bestaat
grotendeels uit studenten (m/v) van TU
Eindhoven, aangevuld met stagiaires en
afstudeerders van Fontys en HAN (Hoge-
school Arnhem Nijmegen). Het team is
multidisciplinair, met werktuigbouw-
kunde, automotive, technische bedrijfs-
kunde, elektrotechniek en zelfs bouw-
De racewagen waarmee URE dit jaar deelneemt aan de Formula Student competitie (foto: University Racing Eind-
hoven).
08-09-10_ureschaeffler.indd 8 16-08-17 10:20