Pagina 44 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2017

42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
4 I
Column
Industrie 4.0. Lean’s next level?
De FEDA-leden spele en cruci le rol in het faciliteren van Industrie 4.0. De tec niek ontwikkelt snel, de
managementprocessen blijven chter. Maar efficie cyvoordelen lig voor het oprap n.
Na de euforie rond Industrie 4.0 is realisme (en soms scepticisme) ontstaan. We zullen ons iet plotseling
in een volledig nieuw in ustriële wereld bevinden. Ook Industrie 4.0 zal meer e n evolutie dan een
revolutie blijken. Ma r we kunnen nu al vo rdeel halen uit de digitale ontwikk ling n.
Zo ls b j veel technologische ontwikkelingen (neem IA en IoT) moeten we onderscheid maken tussen
d voorspelbare technologi en e onvoorspelb re m ns gedrev n ontwikkelingen. Da robots in 2053
betere chirurgen zullen zijn dan mensen, ok bij nverwachte complicati s, is beke d. Maar zod a
mensen (of politiek) een belangrijkere ol spelen, wordt de voorspelbaarheid minder.
Rekenkracht, big data, real-time analysemogelijkheden en verbeteringen in digitaal-naar-fysiek commu-
nicatie (bijvoorbeeld real-time aansturing van 3D-printers en Advanced Robotics) geven de industrie
ongekende mogelijkheden om de fficiency van ontwerp-, prototypin – en productiepro essen te verbe-
t ren. In ustrie 4.0 omvat ook veel mens gedreven factoren, zoals partnerships, het d en van data en
h t afstemmen van ond rlinge verdienmodellen. Die drempels zullen hoger blijken dan de technologi-
sche. Zo zijn de moment el in gebruik zij de ERP-, CAD- en MES-systemen iet open om m t a dere
toepassingen te ‘praten’. Het tempo, menselijk invloed, op de fabrieksvloer zal afhangen van de vervan
gingstermijnen van productiemiddelen (zo’n 40% van de huidige machines moet vervang n worden om
nieuwe technologieën te onderst u en).
De nieuwe technieken die in Industrie 4.0 een hoofdrol spelen, betekenen in ieder geval een door-
br ak n fficie cy. Industriële ondernemingen hebben met inzet van Lean al grote vooruitgang
geboekt door het reduceren van pr ductietij – en materiaalverlies en h t schrappe van niet waar
d toevoegende activiteiten. Door deze ‘Le inb dding’ is er b perkte ruimte volgende verbe-
teringen, terwijl de mark productiviteitsv rbetering van 2 tot 4 proc ntpunt p r jaar blijft dicteren.
De nieuwe mogelijkheden oor datacoll ctie, analyse, nie we sensoren, robotisering, kunnen tot 40%
verdere reductie van downtime leiden en tussen 30% en 50% verhoging in productiviteit realiseren.
Nieuwe modellen uit Big Data Analytics in telecom en Finance, zoals Monte Carlo simulatie en Parallel
Bottleneck Analysis, lever n inzichten di voorheen iet voorhanden waren.
Zo wordt Industrie 4.0 llereerst een digitaal gestuurde vorm van Lean. Waar voorheen na een shift de
productiv teit w rd be or eld, kan dit u real-tim en direct worden bijgestuurd waar nodig. Door
nieuw s nsoren, grotere rekenkracht en analytische mogelijkheden, k n v el meer data worden verza-
meld en g analyseerd.
Ook mass-customization is nu realiteit. H t produc ren van enkele st ks in een massaproductieproces
ordt al op vele plaatsen toegepast, bijvoorbeeld in de automobielindustrie en de kledingindustrie.
De technologische vernieuwingen kunnen prima worden geïmplementeerd, zonder de management
componenten van Industrie 4.0. De energiesector is een voorbeeld. We hebben slimme met rs in huis
die waardevolle data leveren en via big dat t chnieke wordt het energieverbruik tot op microniveau
voorspeld. D or onze zonnepanelen opgew kte stroom kan, volledig geautomatiseerd, worden verkocht
aan de energiemaatschappij middels smart grids. In de mijnbouw en de chemische industrie worden
door nieuw senso en en big data analyses gr t b sparing n op grondstoff n en productiviteitsverlies
g realiseerd. In beide branches zijn voorbeelden bekend van 10% groei in EBIT, puur door ni uwe meet-
en analysemogelijkhed n, zond r aanpassing van businessmodellen. Opvallend is, dat in al dez gevallen
dezelfd analysetechnieken gebruikt werden: het bepalen van de initiële patronen met Moving Aver-
ages, Distributiehistogrammen, Standaarddeviaties en Clustering; het identificeren van determinanten
va procesefficiency met Correlaties; het testen van de ignificantie van verschillende determinanten; en
het inzetten van Neural Netwerken v or het berekenen van de precieze uiteindelijke impact.
De scepsis rondom Industrie 4.0 is gezond. Maar laten we vol blijven inzetten op de nieuwe mogelijk-
heden die de techniek biedt en bewezen resultaten benadrukken, al was het maar om Lean naar het
volgende niveau te tillen en onze klanten te helpen efficiënter en effectiever te produceren.
Jo Jansen,
FEDA Business Intelligence Expert
businessintelligence@feda.nl
Bronnen: McKinsey, Frost & Sullivan,
Analytics Magazine
FEDA Actueel is een productie
van FEDA.
feda.nl
AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
5
SW_FEDactueel_def.indd 44 16-08-17 08:13
Op de World of Technology & Science
(WoTS), die volgend jaar oktober weer op
de agenda staat, gaat de FEDA Lounge
een prominente functie vervullen. En dit
niet alleen als dé ontmoetingsplek voor
aandrijf- en automatisering minnend
Nederland. Want naast het verzorgen
v de ‘vi kante meters’ gaat FEDA de
Lounge-deelnemers zow l ondersteunen
bij e standbouw, als ervoor zorgen dat
er nòg meer bezoekers naar d Lounge
komen. Dit door gerichte promotie te
gaan verzorgen, resulterend in meer
FEDA Lounge wordt ‘lead generator’
leads voor de Lounge-deelnemers. En
omdat bedrijven vaak weinig tijd hebben
om die leads snel op te volgen, is FEDA
ook bezig om externe expe tise in te
schakelen die een stuk opvolging van
die leads voor haar rekening kan nemen.
Denk daarbij aa nabellen, nastur n
van informatie, houd n van t lefoni-
sche enquêtes en zelfs het mak n van
concrete vervolgafspraken. Kortom,
FEDA gaat deelnemers op de FEDA
Lounge ‘full service’ bieden, zodat hun
beursdeelname nòg re abeler wor t.
Momenteel worden de kosten van die
‘full-service’ kritisch op een rijtje gezet
om te kijken wat haalbaar is. Des te meer
Lounge-deeln mers, es te meer kunnen
we doen! Hierbij dus een oproep, of
noem het gerust een wereldtip aan/
voor alle FEDA-leden die wel willen
exposeren, maar geen tijd en/of budget
hebben om een grote eigen stand neer
te zetten: reserveer NU uw plek op de
FEDA Lounge 2018. Denk er echter
niet te lang over en geef u snel op via
info@feda.nl Want: vol=vol.
Procentec in Wateringen
P ocentec vierde onlangs haar
20-jarig bestaan en groeid uit
tot specialist op het gebied va
PROFIBUS en PROFINET t chnolo-
gie. Het b drijf lanceerde ve schil-
lende innov ieve pr ducten n
diensten n o langs werd Atl s,
een diagnoset ol voor Industrieel
Ethernet, aan het productport-
folio toegevoegd. Op het hoofd-
kantoor i Wat ringen werken
momenteel zo’n vijftig m dewer-
k rs.
CEO Dennis van Booma is ook bestuurs-
lid ‘Connected Industry’ bij de FEDA en
weet dus als geen ander waarom het
lidmaatschap van de FEDA zo waardevol
is. “De directe meerwaarde is klan en- en
ledencontact,” zegt hij erover. “In Neder-
land is sam nw rking tussen aa bieders
binnen de industriële automatisering
noodzakelijk, zodat deeln mers aan
een project zich zo efficiënt mogelijk
kunnen richten op hun eigen krachten.
De FEDA biedt een pri a ‘samenwer-
kingspla form’ waarbij de meer dan 160
leden een veelzijdigheid aan disciplines
bieden. De secundaire meerwaarde is de
informatiestroom van technol gische-
en marktontwikkelingen die je ku t
gebruiken voor je busin ssplan. Voor mij
persoonlijk is ook het sociale contact met
vakgenote heel b langrijk.”
W rd FEDA-lid!
“Door de voortschrijdende technologie
in combinatie met moeilijke termino-
logie, is er onzekerheid te bespeuren
in de markt over het maken van duur-
zame keuzes,” vervolgt Booma. “Het
FEDA-lidmaatschap geeft toegang tot
een belangrijk platform met behulp
waarvan men die keuzes gefundeerder
kan maken. Want de binne de FEDA
erenigde leden geve professi nele n
to-the-point informatie waar je echt iets
aan hebt. Door evenementen te bezoe-
ken ku je bo endien netwerken m t
de leden en dat levert ook meerw arde
op. Klant m ken duurzame e zes en
leden h bben d mogelijkh id om hun
producten en iensten aan te bieden. Dit
is ook mooi te koppelen aan d oplei-
dinge die de FEDA faciliteert om kennis
van deze technologie te borgen en te
verspreiden.”
Persoonlijke benefits
Hoe staat Dennis van Booma persoo lijk
egenover het lidmaatschap en zijn rol als
bestuurslid? “Als je inkomen g n reert
uit dez industrie en daarmee specifie-
ke ken is opbouwt, dan is h t logisch
dat je ook iets teruggeeft aan de markt
via ken isdeling en con actvorming.
Dit draagt ook bij aan je reputatie als
persoon en als firma. De bestuursfunc-
tie biedt bovendien de mogelijkheid om
input te geven a n het bel id dat indi-
rect g koppeld is aa een deel van de
doelstelli gen v n je eigen organ sati .
Ons doel als FEDA-bestuur is ook om de
Nederlan se markt meer FEDA-minded
e maken en ik denk dat we in dat kader
met z’n allen goed bezig zijn.”
procentec.com.
FEDA-lid in ‘the spotlight’
SW_FEDactueel_def.indd 45 16-08-17 08:10
4 5 6 7 4 6 7 0 54