Pagina 43 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nlAUGUSTUS 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 43
TECHNIEK Besturingen
Meer autonomie met autoloader
Om direct al de vraag te beantwoorden
hoe mobiele robots goederen van de ene
naar de andere plaats transporteren, is
sinds kort een aanvullend autoloader sy-
steem bedacht. Zowel gefixeerde als mo-
biele loaders maken gebruik van een
eigen controller en hoeven per definitie
niet direct met de mobiele robot te com-
municeren. Wanneer de docking-locatie
wordt bereikt, weet de mobiele auto-
loader de transfer zonder interactie met
de mobiele robot zelfstandig uit te voe-
ren. Het systeem heeft enkel een 24 V en
ethernetaansluiting nodig en kan een
payload van maximaal 50 kg verwerken.
Net als in de PackMan wordt gebruik ge-
maakt van het compacte en gemakkelijk
op te bouwen modulaire S-Dias systeem
van Sigmatek. Daar vinden we bijvoor-
beeld een KL090 als spanningsverdeler,
uiteraard de DC 061, een processormo-
dule (CP102), een I/O Module (DM161) en
een tweetal safety modules. Op de AIV is
een noodstopknop te vinden en ook de
scanner zal bij onverwachte obstakels, bij-
voorbeeld vallende objecten, de safety-
signalen doorgeven. De meest compacte
HMI (3,5”) van Sigmatek, de ETT 312,
wordt via CAN gekoppeld aan de CP102
en zorgt ervoor dat de besturing op de
robot zelf direct te benaderen is.
Gemakkelijk aan te passen
Henk Kiela, geestelijke vader van de Pack-
Man 200, waardeert naast de pure functi-
onaliteit en prestaties van de aandrijftech-
niek ook de eenvoudige configuratie en
programmering met het Lasal all-in-one
engineeringpakket van Sigmatek. “We
hebben zelfs de mogelijkheid om de Pack-
Man 200 aan te passen aan de bodem-
gesteldheid. Bij een ruw oppervlak kan ik
de drive-technologie zo aanpassen, dat
het perfect op de banden wordt afge-
steld.”
Omdat bij de Nederlandse innovator de
knowhow vanuit systeemontwikkeling en
integratie komt, is de mechatronica-speci-
alist met zijn ontwikkelingsteam bij de
realisatie afhankelijk van partners “die de
techniek leveren op een manier zoals wij
ons dat aan het begin van een project
voorstellen.”
Hoe goed de samenwerking met Sigma-
Control uitpakte, bleek uit de korte reali-
satiefase van het prototype van de Pack-
Man 200. In nog geen drie maanden is dat
prototype gerealiseerd. “Ik weet uitste-
kend hoe we de aandrijving zelf konden
realiseren. Maar dat is doorgaans een
tijdrovende klus. Die tijd konden we be-
sparen met de kant-en-klare oplossing en
de vele standaardfuncties in Lasal, de ob-
ject-georiënteerde programmeeromge-
ving. Hierdoor konden we ons concentre-
ren op het systeem als geheel van ons
eigen robotsysteem in plaats van op de
details,” zegt Kiela.
Conclusie
De lector Mechatronica en Robotica is
ervan overtuigd dat systemen zoals de
PackMan 200 de doorstroom van goede-
ren efficiënter gaan maken. “We gaan uit
van een besparing van tenminste 15 pro-
cent.” Gezien dit potentieel, verwacht hij
dat mobiele robots binnen het tijdsbestek
van de komende tien jaar overal worden
ingezet. Het doel daarbij is niet om perso-
neel uit te sparen, maar te ontlasten van
niet productieve interne transporttaken.
Behalve deze toepassingsmogelijkheden
ziet Kiela ook mogelijkheden in bijvoor-
beeld ziekenhuizen en klinieken. De cen-
trale vraag is hier: waarom zou het verple-
gend personeel de reeds schaarse tijd
verspillen met het vervoer van ziekenhuis-
afval, beddengoed of drankjes? Efficiëntie
verschaft meer ruimte en tijd die aan de
patiënt besteed kan worden.
www.sigmacontrol.eu
www.probotics.eu
Bij hindernissen op de geprogrammeerde route herkent de veiligheidslaser deze direct en schakelt de besturing
over op een uitwijkroute (foto: Kollmorgen Europe).
Henk Kiela (links) en
Peter Janssen van
Probotics zijn pio-
niers op het gebied
van zelfrijdende
systemen voor
interne materiaal-
stromen (foto: Koll-
morgen Europe).
41-42-43_sigmacontrol.indd 43 16-08-17 10:25