Pagina 41 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2017

TECHNIEK Besturingen
www.AT-aandrijftechniek.nlAUGUSTUS 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 41
Zelfrijdende systemen voor
interne materialenstroom
De naam had niet treffender kunnen zijn. Met de PackMan 200 heeft Probo-
tics een zelfrijdende oplossing ontwikkeld, die – zoals de speelhalhit uit de
tachtiger jaren – snel en direct de weg naar zijn doel vindt. Dit systeem
levert aanzienlijke tijdwinst op in een maakindustrie die met een steeds
snellere stroom van materialen te maken heeft. De PackMan 200 maakt naast
de nodige interne functies voor navigatie en plaatsbepaling gebruik van
de zeer compacte versterkers uit de S-Dias serie van Sigmatek – de DC 061
die samenwerkt met 48 V synchrone servomotoren, voorzien van speciaal
afgestemde wikkelingen.
[tekst en foto’s] SigmaControl BV, Barendrecht
Om de PackMan 200 zijn oriëntatie
niet te laten verliezen, gebruikt de robot
een Lidar (afstandbepaling door middel
van roterende laserpulsen) en wordt de
odometrie afgeleid van de nauwkeurige
resolvers van de aandrijfmotoren. Daar-
naast zijn de mobiele robotsystemen via
WiFi verbonden met een centraal fleet
management systeem. De fleet manager
ontvangt op zijn beurt weer rijopdrachten
van bijvoorbeeld een ERP-systeem. Vanuit
de Industrie 4.0 gedachte biedt het sy-
steem fijnmazig en flexibel vervoer van
goederen in de maakindustrie.
Elke PackMan heeft een ingebouwde na-
vigatiecontroller die via een CAN-bus met
PackMan’s Sigmatek controller is verbon-
den. De fleet operator houdt zicht op de
robots in het veld. De fleet manager wijst
automatisch vervoerstaken toe doordat
deze ‘weet’ welke robot het dichtst bij een
doel staat en geschikt is voor de uit te
voeren taak. Verder houdt de fleet mana-
ger rekening met de beschikbare lading in
de capaciteit van de accu.
“Onze zelfrijdende systemen zijn modu-
lair opgebouwd, waardoor de robots heel
eenvoudig in verschillende gewichtsklas-
sen en afmetingen geleverd kunnen wor-
den,” zegt Henk Kiela, Managing Director
van Probotics in Venlo. Het huidige type
kan met zijn eigen gewicht van 40 kg een
belasting tot 150 kg vervoeren, en dit met
een beschikbaarheid van meer dan 8 uur
op een batterijlading. Daarna moet de
mobiele helper weer voor 3 uur terug
naar het laadstation.
Flexibel verbinden
Als afzetgebied ziet deze onderneming uit
Venlo zeker ook mogelijkheden in grote
logistieke centra, maar ze richten zich
vooral op productiebedrijven en zorg-
instellingen. De PackMan 200 kan hier in-
tern goederenvervoer automatiseren dat
normaliter door medewerkers zou moe-
ten worden verzorgd. Eigen onderzoek
heeft opgeleverd dat medewerkers in een
productie- of zorgomgeving 10 procent
tot 30 procent van hun tijd aan logistieke
handelingen besteden. Verder is er een
toenemende behoefte bij bedrijven om de
‘routing’ van goederenstromen flexibel te
maken. Door mobiele robotsystemen
zoals de PackMan 200 in te zetten, wordt
het productiepersoneel ontlast, staan er
minder goederen op de vloer en wordt de
routing flexibel.
Een sterk punt van het systeem is volgens
Kiela de flexibiliteit om routes in een pro-
ductieomgeving tussen productielocaties 4
De PackMan 200 vindt zijn weg met behulp van de DC 061 as-
module van Sigmatek. Deze heeft een vermogen van bijna 300 W en
meet 12,5 mm x 103,5 mm x 72 mm (foto: SigmaControl).
41-42-43_sigmacontrol.indd 41 16-08-17 10:25