Pagina 4 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl AUGUSTUS 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK4
Elon Musk
Iedereen kent wel de namen van bekende
Amerikaanse industriële uitvinders en on-
dernemers van ruim honderd jaar geleden;
denk aan Thomas Edison, Henry Ford, Allen
en Malcolm Loughead (Lockheed) en zo zijn
er nog meer voorbeelden. Deze rij kan mijns
inziens aangevuld worden met Elon Musk.
Na het lezen van het boek ‘Elon Musk’ heb
ik toch wel een goed beeld gekregen van
hoe deze ondernemer en engineer de Ame-
rikaanse en internationale industrie op zijn
kop zet. De visionair Musk heeft in ieder
geval lef en doorzettingsvermogen, want
opboksen tegen de gevestigde Amerikaanse
automobiel- en ruimtevaartindustrie kan niet
iedereen. Zijn bedrijven SpaceX, Tesla en in
mindere mate SolarCity zeggen de gemid-
delde burger misschien meer. Met SpaceX
wil hij de ruimtevaart betaalbaarder maken
en uiteindelijk de mens naar Mars brengen.
Met SolarCity neemt hij het op tegen de mi-
lieuonvriendelijke nutsbedrijven die op kolen
blijven stoken. En onlangs was Tesla weer
in het nieuws met de presentatie en eerste
afl everingen van de Tesla model 3, een be-
taalbare luxe elektrische auto met een fat-
soenlijke actieradius. Inmiddels hebben bijna
een half miljoen mensen (!) ingetekend en
elke dag komen daar zo’n achttienhonderd
orders bij. Inmiddels zijn er een paar auto-
merken die ook meer en meer gaan inzetten
op elektriciteit maar lijkt Elon Musk toch wel
de toon gezet te hebben voor de internati-
onale automobielindustrie. Alleen maar hal-
lelujaverhalen voor Musk? Nee, dat niet, zijn
voorgeschiedenis is heftig en doorspekt met
ups en downs, verraad en intriges. Het is wel
smullen in dat boek want het harde leven in
en rondom Silicon Valley eist veel van hem
en zijn medewerkers. Dan blijkt Musk als
mens en leidinggevende niet altijd de makke-
lijkste te zijn. Maar een slimme ondernemer,
techneut en visionair, ja, dat is Musk!
Sluisdempers bewijzen hun dienst
bij aanvaring
Na de aanvaring met een zwaar vracht-
schip dit voorjaar vertoonde de stoot-
balk van de sluis in het Limburgse
Maasbracht een fl inke scheur. Sluisdem-
pers van ACE Stoßdämpfer voorkwa-
men erger. De veiligheidsdempers ter
bescherming van de achterliggende
sluisdeuren leidden de krachten die vrij-
kwamen door de aanvaring veilig weg.
Sinds de renovatie van de sluis, zo’n
zeven jaar geleden, deed zich nog niet
eerder een dergelijke aanvaring voor.
De nieuwe stootbalkconstructies die
destijds werden gemonteerd, moesten
berekend zijn op een aanvaring met
zwaar beladen schepen van 4000 ton.
Bij schade aan de sluisdeuren zou het
water in de sluis ongecontroleerd 12
meter naar beneden kunnen stromen.
Ter bescherming van de sluisdeuren
werd een stootbalk geplaatst, voorzien
van veiligheidsdempers van ACE. Om
een nieuwe stootbalk te kunnen plaat-
sen, was een tijdelijke demontage van
de veiligheidsdempers noodzakelijk.
ACE leverde alle benodigde instructies
over het gecontroleerd verwijderen van
de stikstof, het demonteren van de
dempers en het opnieuw inbouwen
daarvan na reparatie van de stootbalk.
De constructie doet de komende jaren
weer net zo goed dienst als sinds de
renovatie zeven jaar geleden.
ABB co-robots assembleren ABB
wandcontactdozen
ABB Electrifi cation Products Ede produceert kunst-
stof producten, waaronder installatiedozen en -kas-
ten voor de elektrotechnische markt. Begin juni
heeft de fabriek een nieuwe assemblagelijn in ge-
bruik genomen voor de ook al nieuwe HW52-F hol-
lewand contactdoos. Het bijzondere aan deze lijn,
die is gebouwd door Radine in Barneveld, is dat er
drie ABB YuMi co-robots met elkaar samenwerken.
En hoewel deze co-robots zijn ontwikkeld om direct
samen te werken met de mens, draait de productie-
lijn onbemand. “Digitalisering en robotisering krij-
gen een grote impact op de technische branches.
Niet alleen in de productie van apparatuur, maar
ook bij de assemblage. We zullen steeds vaker zien dat gebouwdelen kant-en-klaar op de bouw-
plaats worden aangeleverd, wat de productiviteit en kwaliteit verbetert,” sprak Uneto-VNI-voorzit-
ter Doekle Terpstra bij de offi ciële inbedrijfstelling. “Tegelijkertijd zal door het toenemend gebruik
van robots de focus van werknemers verschuiven van saaie, repetitieve werkzaamheden naar meer
voldoening gevende, beter beloonde en hoger geschoolde posities. Het is een win-winsituatie voor
onze lokale productiebasis, die tot verdere groei zal leiden.”
Paul Quaedvlieg
p.quaedvlieg@eisma.nl
@Tech_journalist
De stootbalk van de sluis in Maasbracht na de aanvaring met een
vrachtschip (foto’s: ACE Stoßdämpfer).
ACE veiligheidsstootdempers in de stootbalk beschermen de
achterliggende sluis.
Drie ABB YuMi co-robots assembleren gezamenlijk
ABB hollewand contactdozen (foto: ABB).
04-05-06_Nieuws.indd 4 16-08-17 10:20