Pagina 35 van: Aandrijftechniek – nummer 5 – 2017

TECHNIEK Onderwijs
www.AT-aandrijftechniek.nlAUGUSTUS 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 35
negentig studenten is metaal de grootste
tak, op de voet gevolgd door de bouw
(zeventig) en installatietechniek (zestig).
Technicampus is vooral een BBL (beroeps-
begeleidende leerweg) instituut: één tot
twee dagen naar school, drie tot vier
dagen werken. Maar ook samenwerking
op basis van de BOL-variant (beroepson-
dersteunende leerweg), met meer theorie
en stageperiodes, komt geregeld voor bij
jongeren die in hun ontwikkeling en tech-
nische vaardigheden nog niet helemaal
klaar zijn voor de praktijk.
Jansen constateert dat bedrijven hun me-
dewerkers niet altijd optimaal kunnen in-
zetten en daarom graag ontzorgd willen
worden met begeleiding en kennisover-
dracht van technische vaardigheden. Voor
deze medewerkers is de BBL-variant aan-
trekkelijk. Jongeren komen dan één of
twee dagen trainen met de praktijk-
instructeurs. De theorie wordt verzorgd
door ROC Aventus. “Na aanmelding bege-
leiden wij ze naar één van de opleidings-
bedrijven die hier zijn ondergebracht. Zo
bevorderen we de instroom van jonge
mensen in de techniek en een betere aan-
sluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven.
Zo’n tweehonderd bedrijven maken deel
uit van ons netwerk en die geven direct
aan wat voor hun dagelijkse praktijk van
belang is. Dit hier is de broedplaats,” zegt
Jansen overtuigend. “We zijn een merk-
naam geworden voor multidisciplinair
opleiden.”
Hij ziet de arbeidsvraag bij de deelne-
mende bedrijven toenemen. “Het gevecht
om de techneut is volop aan de gang. De-
mografisch neemt het aantal jongeren in
de nabije toekomst af, terwijl de vraag
toeneemt. Dat lijkt me een uitdaging voor
de BV Nederland.” Wat doet Technicam-
pus daar zelf aan? Jansen somt op: “Voor-
lichting, beroepsoriëntatie-avonden, we
zijn onderdeel van Platform Techniek in
de regio en ik maak deel uit van de Strate-
gische Board Stedendriehoek, domein
Human Capital. We hebben een enorm
netwerk in de regio waarin we vertegen-
woordigd zijn.”
Behoefte aan procestechniek
Naast metaal, bouw en installatietechniek
is procestechniek een belangrijke vierde
pijler van de Technicampus aan het wor-
den. In de procestechniek bleek er be-
hoefte aan opleiding, maar was tegelijker-
tijd het aanbod beperkt. “Dat zag ik als
een koopsignaal,” zegt Jansen. “Wij heb-
ben daarop onderzoek gedaan en met
procesbedrijven gesproken om die be-
hoeften te achterhalen. We zagen een
hoge gemiddelde leeftijd, oudere werkne-
mers die destijds beperkte vaardigheden
hebben aangeleerd, maar ondertussen
met moderne hightech machineparken
worden geconfronteerd. Dat breekt de
sector nu op. Jongeren daarentegen, die
onder de achttien jaar zijn, kunnen ze
moeilijk toelaten, want je mag dan nog
niet in drie ploegen werken. Of je mag
niet met gevaarlijke stoffen werken, tenzij
je één-op-één begeleiding geeft, wat niet
altijd mogelijk is.”
Voor Jansen en zijn team was het duide-
lijk. Huidige werknemers moesten op een
hoger niveau komen om ze breder inzet-
baar te maken. En schoolverlaters tussen
zestien en achttien jaar moeten kunnen
doorstromen naar een vervolgopleiding
voor een baan in de procesindustrie, want
anders kiezen ze een andere route en ben
je ze kwijt voor die sector. Jansen: “Je
moet in ieder geval BBL en stageplekken
kunnen aanbieden. Daarnaast, en daar
heeft SMC ons bij geholpen, kunnen we
jongeren in een veilige omgeving ver-
trouwd maken met alle aspecten van pro-
cestechniek door middel van trainingen
op de HAS-200 lijn van SMC.”
Compleet productieproces
Op het HAS (Highly Automated System)
van SMC wordt een compleet productie-
proces gesimuleerd. Het trainingsmodel
heeft een hoog automatiseringsniveau,
waarmee studenten professionele vaar-
digheden kunnen opdoen voor alle pro-
cessectoren zoals automotive, halfgelei-
ders, voedingsmiddelen en farmacie. De
HAS-200 is zelfs geschikt voor hbo-niveau,
als ontwikkelingsplatform voor onder-
zoeksprojecten. Jansen is overtuigd van
het nut van dit leersysteem: “Het helpt
onze studenten processen te herkennen,
in teamverband te werken en analytisch
storingen op te lossen die vooraf worden
ingebouwd. De moderne procesoperator
heeft daardoor meer grip op het proces in
zijn werkomgeving en kan oorzaken en
gevolgen van storingen beter beoordelen.
Bovendien ervaart hij hoe hij deel uit-
maakt van de procesketen.”
In de regio van Technicampus zijn mo-
menteel meer dan honderd vacatures
voor procesoperator A of B. Het oplei-
dingsinstituut heeft gemerkt dat maat-
werk in deze sector nodig is: kijken wat
een medewerker nodig heeft en geen
standaard traject aanbieden. Het doel van
Technicampus is procesbedrijven bij el-
kaar te brengen om gezamenlijk vol-
doende jongeren op te leiden. “Procesbe-
drijven kunnen nogal eens op zichzelf
gericht zijn, op hun eigen productiepro-
ces. Dat is begrijpelijk, maar ik ben op
zoek naar de grote gemene deler om ope-
rators breed te kunnen opleiden, waar-
door ze beter inzetbaar zijn. Daarom heb-
ben we ook voor de HAS-lijn gekozen,”
aldus Jansen.
SMC Competence Center
Met de komst van de HAS-lijn mag Techni-
campus zich ook officieel SMC Compe-
tence Center noemen wegens het hoog-
waardige opleidingsniveau waarmee het
lesprogramma werd verrijkt. Samen met
een ontwikkelaar van digitale leermidde-
len is een e-learning systeem opgezet
waarin foto- en filmmateriaal van de lijn
zijn verwerkt en uiteenlopende vragen
voor praktijkopdrachten. Het aantal stu-
denten procestechniek neemt stapsgewijs
toe. Technicampus heeft een aantal kern-
bedrijven geselecteerd die enthousiast zijn
over de mogelijkheden. Jansen: “We gaan
met individuen, maar ook met groepen
starten, waaronder bedrijven in extrusie,
farmacie, kartonnage en chemie. De do-
centen zijn getraind. Wij zien dit oplei-
dingsprogramma met het SMC trainings-
systeem als één van onze belangrijke inno-
vatieprojecten binnen Technicampus.”
www.technicampus.nl
www.smcpneumatics.nl 4
Jan Jansen: “Wij
zien dit opleidings-
programma met
het SMC trainings-
systeem als één van
onze belangrijke
innovatieprojecten
binnen Technicam-
pus.”
34-35_smcpneumatics.indd 35 16-08-17 10:24