www.AT-aandrijftechniek.nl AUGUSTUS 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK14
alle veiligheidsfuncties, naderingsschake-
laars, inclinometers et cetera. De PLC is
van Kollmorgen, een veelgebruikt merk in
de liftindustrie. Qua veiligheidsfuncties in
de besturing gaat het om een oprolbevei-
liging (van de lieren), en een toerental-
beveiliging. Ook regelt de besturing de
gelijkloop van alle vier de hydraulische
lieren.” Het restaurant beweegt normaal
gesproken met een constante snelheid
van 0,15 m/s omhoog. “Dat betekent dat
je binnen 6 minuten bovenin bent op een
hoogte van ruim 40 meter.”
Permanente magneet
De meest spectaculaire beveiliging is toch
wel de permanente magneetrem. Deze
wordt ingeschakeld als, door welke reden
dan ook, de kabels mochten knappen.
Hernández: “Het is dezelfde technologie
die we ook gebruiken in de liftindustrie.
Deze remmen, van het merk Dyna Brake,
maken gebruik van de uiterst krachtige
permanente magneten om remkracht te
genereren. In deze toren zijn er 24 van
deze units gemonteerd met een totale
remcapaciteit van 600 kN.” Behalve de
over de gehele lengte gemonteerde mag-
neetremmen zien we nog een rail lopen.
“Dat is de sleepring om het restaurant te
voorzien van stroom. Het is de bedoeling
dat straks iedereen aan een tafel zit met
daarop enkele steengrill- of gourmet-
setjes en zo gezellig met vrienden kan
grillen, gourmetten, eten, drinken en ge-
nieten van het uitzicht. Dat betekent wel
dat er een forse sleepring moet zijn. Deze
Vahle sleepring heeft daarom een capaci-
teit van 300 A.”
Omdat de toren gebaseerd is op de Kope-
ren Hoogte, is ook deze mobiele toren
voorzien van een ronddraaiende vloer.
“Alleen de vloer draait, de cabine zit im-
De gasten hebben allemaal een voortreffelijk uitzicht en de sfeerverlichting in de gelaste stalen profielen is varia-
bel in kleur en lichtsterkte.
Het nieuwe restaurant is te demonteren en te verplaatsen met twaalf vrachtwagens.
12-13-14-15_mostmobielrestaurant.indd 14 16-08-17 10:21