43
microporiën in zowel de anode als kathode van de accu’s. Alleen
liggen de eisen ten aanzien van de productiviteit hoog: bij een
snelheid van 60 m/min wil men 40 miljoen microgaten per
vierkante meter (elk 50 µm diep en breed) boren in een grafiet
of lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxide coating. Rekenkundig
zou dit een ultrakorte pulslaser van 12 kW vergen. Er moet dus
nog wel iets gedaan worden aan de productiviteit van deze
installaties om materiaal weg te halen. De wetenschappers in
Aken hebben recent een nieuw systeem gebouwd, een multi-
beam scanmodule. De straal van de 100 W ultrakorte pulslaser
wordt verdeeld in 24 deelstralen die via vier scanners elk een
250 mm brede elektrode van een batterij bewerken. Zonder dat
het totale vermogen van de laser is verhoogd, neemt men nu
drie keer zoveel materiaal weg in dezelfde tijd als voorheen. Het
is de eerste keer dat een werkende multibeam scannermodule
is gebouwd. Het Fraunhofer ILT wil dit systeem verder ontwik-
kelen tot een industrieel systeem voor het aanbrengen van
microstructuren op 1000 mm breed materiaal. <
www.ilt.fraunhofer.de
||| MEER LASERS, MINDER VERSPANING?
De Duitse machinebouwers hebben vorig jaar aan den lijve ondervonden wat het betekent als de automobielindustrie minder investeert
in productietechnologie. Lag de reden hiervoor vorig jaar in het tekort aan chips, waardoor minder auto’s zijn gebouwd, in de komende
jaren kan de omslag naar e-mobility wel eens invloed hebben op de afzet van CNC-bewerkingsmachines. De VDW (Duitse vereniging
van machinebouwers) laat hier momenteel samen met VDMA (Duitse federatie van machine- en installatietechniek) onderzoek naar
doen. Nu de Duitse regering extra investeert in het realiseren van de Parijse klimaatdoelen, willen de machinebouwers weten welke
impact dit op de branche kan hebben. Het nieuwe onderzoek zou na de zomer klaar moeten zijn, kondigde de VDW eerder aan. Franz-
Xaver Bernhard, de nieuwe VDW-voorzitter (afkomstig van machinebouwer Hermle), denkt dat de energietransitie wel eens tot extra
investeringen in bewerkingsmachines kan leiden. Zeker de transitie naar een waterstofeconomie. “Hoe groot dit extra volume zal zijn,
is afhankelijk van het tempo van de transitie. De politiek moet hiervoor betrouwbare voorwaarden scheppen.”
Bij Fraunhofer ILT is
de eerste multibeam
scannermodule
gebouwd: één
laserstraal wordt
verdeeld in 24
deelstralen en via vier
scanners naar het
werkstuk geleid
40-41-42-43_lasertechnologieev.indd 43 25-05-2022 08:52