Pagina 33 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2022

33
>
D
at het streven naar duurzaamheid ook
in de belangrijke automobielindustrie is
doorgedrongen, blijkt uit de activiteiten van
fabrikanten die proberen hun fabrieken CO
2
–
neutraal te maken. Mercedes streeft naar
volledige koolstofneutraliteit tegen 2039 en test momenteel
een hele reeks energiebesparende productietechnologieën in
haar proeffabriek ‘Factory 56’ in Sindelfi ngen. BMW en vele andere
autofabrikanten streven soortgelijke ambitieuze doelstellingen
na. Wat is de potentiële bijdrage van automatisering aan
productieprocessen die resultaten van ten minste dezelfde
kwaliteit opleveren, terwijl minder energie en hulpbronnen
worden verbruikt – binnen en buiten de automobielindustrie?
Deze vraag zal worden gesteld en beantwoord op de Automatica
2022.
Herprogrammeren productierobots
De fl exibiliteit van robots is een echte stimulans voor duur-
zaamheid. Een traditionele, sterk geautomatiseerde productielijn
met stationaire transportbandtechnologie in de carrosserieafde-
ling heeft dezelfde levenscyclus als het voertuigmodel dat ermee
wordt geproduceerd. Dit is heel anders in een smart factory. Hier
nemen fl exibele robots en AGV’s alle processtappen over, inclusief
het transport van het ene station naar het volgende. Dit maakt de
implementatie van modelwijzigingen mogelijk door eenvoudige
herprogrammering. Zo kan de productie van het opvolgende
model in een mum van tijd van start gaan met dezelfde fl exibele
en uiterst productieve apparatuur die in de fabriek beschikbaar
is. Dit is niet alleen een aanzienlijk kostenvoordeel, maar spaart
ook middelen.
Elektrische in plaats van pneumatische grippers sparen veel energie uit (foto: Kuka)
TEKST / Messe München, bewerking Paul Quaedvlieg
Robotaandrijvingen reviseren
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de robots zelf. Afgezien van
het energieverbruik is de levensduur de bepalende factor voor hun
duurzaamheid. Een voorbeeld van Stäubli: De fabrikant vertrouwt
voor zijn robots op aandrijftechnologie uit eigen ontwikkeling
met een ver bovengemiddelde levensduur. “Onze robots zijn
van zo’n hoge kwaliteit dat we oude modellen reviseren en met
een nieuwe update aan een tweede leven laten beginnen. En de
aandrijvingen presteren met dezelfde dynamiek en nauwkeurig-
heid als op dag één”, belooft Peter Pühringer, Managing Director
van Stäubli Robotics.
Fanuc is een ander bedrijf dat deze vorm van duurzaam-
heid nastreeft. De Japanse fabrikant ziet ook de levensduur van
zijn robots als hun grootste kracht. Er zijn zelfs heel wat robots
in gebruik die hun werk al meer dan 20 jaar doen. Het is dus
niet meer dan logisch dat Fanuc reserveonderdelen voor tien-
tallen jaren in voorraad wil hebben en levenslange service wil
garanderen.
Lichtgewicht ontwerp spaart energie
Automatisering betekent altijd beweging. Elke beweging
verbruikt energie – en hoe minder gewicht wordt verplaatst,
hoe minder energie nodig is. Componenten zoals lineaire assen,
robots, grijpers en gereedschappen moeten dus zo licht mogelijk
zijn om maximale duurzaamheid te bereiken. De oplossingen
voor gewichtsvermindering waar exposanten uit de verschillende
sectoren op vertrouwen, zullen één van de boeiende onderwerpen
zijn op Automatica. De vraag hierbij is of engineers vertrouwen op
metalen lichtgewicht-materialen zoals aluminium, magnesium
en titanium. Of schakelen ze steeds vaker over op vezelversterkte
composieten?
Bij het geautomatiseerd end-
of-line testen en kalibreren
van complete e-aandrijvingen
wordt ook energie
teruggewonnen
(foto: Teamtechnik)
32-33-34_automatica.indd 33 25-05-2022 08:49