Pagina 30 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2022

AANDRIJFTECHNIEK | juni 202230
hoogde kosten. Tegelijkertijd is er vanuit klanten en afnemers
een groeiende vraag naar duurzame constructie. Wie verzuimt
om milieuoverwegingen te integreren in de bedrijfsactiviteiten
krijgt het moeilijk om competitief te blijven. Verder vormt de stij-
gende vraag naar ruwe materialen, zoals metaal, beton en hout,
problemen bij het aanhouden van planningen en winstmarges.
Het is voor bedrijven cruciaal om correcte analyses, accurate bere-
keningen en de juiste conclusies te trekken uit de bedrijfsdata.
Zo kunnen ze vaststellen welke projecten winstgevend kunnen
worden voltooid en welke een groot risico vormen.
2. Waardeketens creëren extra complexiteit
Veel bedrijven in de constructie- en machinebouw willen een
groter aandeel van de waardeketen vasthouden. Zo voldoen ze
enerzijds aan de eisen van moderne klanten, terwijl ze anderzijds
de kwetsbaarheid die volgt uit de afhankelijkheid van meerdere
onderaannemers, kunnen verminderen. Daardoor wordt het mede
mogelijk het aanbod te verbeteren met 24-uursservice, op maat
gemaakte producten en niche projecten.
Wat volgt zijn complexere business processen. Productie,
sales, bezorging en onderhoud moeten bijvoorbeeld in-house
worden aangepakt. Het managen van de activiteiten is vaak nog
niet optimaal door gebrekkige, gedateerde IT-systemen. Velen
missen de nodige tools om een overzicht te houden op klanten
en projecten – of bijvoorbeeld een 360-view indien gewenst.
3. Nieuwe kijk op branding
De dagen waarop bedrijven achterover konden leunen om
te vertrouwen op hun oude referenties zijn voorbij. Zoals reeds
is aangestipt, groeit de markt van de nieuwe, innovatieve servi-
ces en ondernemers. Ze maken van de gelegenheid gebruik om
een moderne positie in te nemen waar traditionele aanbieders
binnen hun comfortzone zijn gebleven. De B2B-klant groeit wat
betreft gedrag steeds meer naar de B2C-klant toe. Niet alleen de
services, maar ook de communicatie en marketing vanuit een
bedrijf moeten daarop worden aangepast. Goede aanwezigheid,
partnerschap en vertrouwen zijn de enige zaken die ervoor zorgen
dat je partners de volgende keer dat ze een opdracht hebben
niet naar de concurrent stappen. Verwacht niet dat zij zich jou
te allen tijde zullen herinneren en top-of-mind zullen hebben.
Als je niet proactief handelt, vult een ander die leegte namelijk
maar al te graag op.
4. Nieuwe generatie
Het zijn niet alleen klanten en concurrenten die veranderin-
gen in de industrie veroorzaken. Werknemers doen dit net zoveel.
In het algemeen valt het te verwachten dat grote veranderingen in
het werk optreden wanneer oudere groepen met pensioen gaan
en kennis verloren gaat. Bedrijven moeten een plan hebben om
hun kennis binnen de organisatie te borgen wanneer individuen
komen en gaan. Deels om te voorkomen dat decennia aan erva-
ring met het veranderen van generaties, deels omdat jongere
werknemers een patroon volgen waarbij ze regelmatig wisselen
van werkgever. Voornamelijk blijven vertrouwen op sleutelper-
sonen om kritieke informatie te behouden, is een kwetsbare
strategie. Wat gebeurt er als zij vertrekken?
Millenials en gen-Z zullen niet warmlopen voor herhalende
en inefficiënte taken. Zij zijn op zoek naar werk waar ze kunnen
bijdragen door hun inzicht en innovatie. De populaire werknemers
zitten in de toekomst dan ook waarschijnlijk voornamelijk in de
branches Data, Artificial Intelligence en Softwareontwikkeling. Dit
veroorzaakt nieuwe eisen voor gebruikersvriendelijke IT-systemen
en structuur in data-management. De technische lappendeken
in de constructie- en machinebouw die hierdoor zal ontstaan, zal
pijnlijk duidelijk worden in het komende decennium.
Tot slot
De constructie- en machinebouwsector zijn industrieën
met een traditioneel erfgoed en een complexe positie in een
ecosysteem van marktbehoeften en maatschappelijke factoren.
Digitale tools en datagedreven denken zullen een belangrijke rol
spelen in het aanpakken van een aantal van de grootste uitdagin-
gen binnen de industrie. Het enige wat constant blijft is, zoals
bekend, verandering. Val daarom niet in de verleiding om bij het
gebruikelijke en bekende te blijven – je klanten en concurrenten
doen dat namelijk ook niet. <
www.lime-technologies.nl
||| KLANTCASE POLYKETTING
In de huidige wereld waarin digitalisatie en gestroomlijnd online werken
steeds belangrijker wordt, zag ook Polyketting dat het tijd werd om een slag te
maken in het verbreden van de interne processen. Frans Wesselingh, Managing
Director van Polyketting, vertelt: “We werken met een uniek proces waarbij
de klantwens centraal staat. We waren veel tijd kwijt om iedere dag bij de
juiste informatie te komen.” Maar naast het gemakkelijk vinden van de juiste
informatie was het identificeren van kansen ook een tijdrovende klus. Lime
Technologies heeft na verschillende gesprekken kunnen identificeren hoe het
ingewikkelde proces vereenvoudigd moet worden weergegeven in het Lime
CRM systeem. Het systeem identificeert verkoopkansen en geeft een overzicht
over de actuele orderdata middels de connectie met het ERP-systeem van
Polyketting. Door middel van rapportages heeft Polyketting goed zicht op de
huidige gang van zaken. “Functionaliteiten zijn mooi, maar wat Lime CRM echt
onderscheidend maakt, is het gebruiksgemak”, aldus Wesselingh. “De software
moet verder ook flexibel zijn zodat er snel nieuwe modules kunnen worden
geïmplementeerd wanneer dit nodig is, zodat wij onze klanten beter kunnen
bedienen.” (foto: Polyketting)
28-29-30_limecrm.indd 30 25-05-2022 08:49