Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2022

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel.: +31 (0) 6 24 71 79 54
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: (+31) 6 55 68 99 62
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2022 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
A
ls u deze column leest, ben ik alweer een weekje terug
van de Hannover Messe. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er
weer zin in heb. Of heb gehad. In ieder geval zijn er diverse
fabrikanten die beloofden om met nieuws te komen. De
nodige innovaties hebben we de afgelopen weken al op onze
website getoond. Kijkend naar de beursplattegrond dan zien we dat de fysieke beurs gehalveerd
is qua hallen en dus qua oppervlakte. Scheelt weer lopen en de – voor journalisten only – speciale
taxibusjes zijn ook niet meer nodig. Op zich waren die wel ideaal als je van de ene afspraak in
hal 2 binnen enkele minuten naar hal 13 moest voor je volgende afspraak. Maar een halvering
van een grote internationale industriebeurs is nogal wat. Naast het waarschijnlijk ontbreken van
Aziatische exposanten en bezoekers zijn er nog andere oorzaken. Er zijn momenteel zoveel andere
internationale beurzen, dat fabrikanten keuzes moeten maken. Niet elk bedrijf kan drie stands
tegelijkertijd bemannen op drie verschillende locaties wereldwijd. Bovendien is iedereen druk en
daarbij komt het tekort aan personeel en materieel. En er schijnt wat onvrede te zijn tussen bepaalde
exposanten en de beursorganisatie over de online edities van de Hannover Messe de afgelopen jaren
in Covid-tijd. Het fijne weet ik er niet van, maar ook daarom zijn er wat aandrijftechniek-exposanten
minder in Hannover. Dat is jammer. Eind juni ga ik naar de Automatica in München. Laatste keer
was in 2018 en wat een feest was dat. Robots, cobots en veel industriële automatisering. Volle
gangpaden tot laat in de middag. En een Weizen smaakt in een zomers München net wat lekkerder.
In september is er de belangrijke maritieme beurs SMM in Hamburg en de BAUMA in München vindt
dit keer in oktober plaats. Ik heb er in ieder geval wel zin in. Ik weet niet of ik alles ga bezoeken,
want tussendoor moet er gewoon gewerkt worden. Over werk gesproken; weet u bijvoorbeeld
dat onze website helemaal is vernieuwd? En dat we ook weer plannen hebben voor de Nationale
Aandrijftechniekdag? Niet digitaal, maar fysiek. Die hebben we gepland op donderdag 15 september
in Doesburg. Zet het maar vast in uw agenda, want het wordt een dag vol technische sessies op het
gebied van de mobiele én de maritieme aandrijftechniek. In die sectoren gebeurt momenteel heel
veel. We hebben een keur aan technische sprekers voor een technisch publiek. Van engineers voor
engineers! Jawel, kan best wel tussen alle beurzen in. Bovendien is Doesburg filevrij te bereiken, is er
volop gratis parkeerruimte en is een (alcoholvrije) Weizen ook hier best lekker!
Weer zin in!
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
/ Innovaties in food & packaging / Effi ciëntie in productie EV-motoren / Energiezuinig geproduceerde sojasaus
#4 | 2022
| Kabelhaspels sneller
vinden dankzij nieuw
logistiek concept
01_cover.indd 1 25-05-2022 10:22
Monteurs van Kremer Techniek
waren voorheen veel tijd
kwijt met het zoeken naar de
onderdelen die ze moesten
installeren. Samen met LAPP
heeft het Nederlandse bedrijf een
eenvoudig en effectief alternatief
ontwikkeld.
LAPP Benelux B.V.
Van Dijklaan 16
5581 WG Waalre
Tel: (040) 228 50 00
lappbenelux.lappgroup.com
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 25-05-2022 14:00