met de titel ‘Proving Ground of the Year’. Het wordt door veel
klanten in de auto-industrie beschouwd als een benchmark.
Op een totale oppervlakte van 160 hectare biedt de proeftuin
alle denkbare mogelijkheden voor het testen van banden. Op
een tien kilometer lang circuit met een grote verscheidenheid
aan gedeeltelijk met water bedekt wegdek, en het legenda-
rische circuit met bochtige bochten, worden snelheden van
meer dan 250 km/u gehaald. Daarnaast zijn er ook circuits voor
het testen van chassiselementen. In de loop van 2022 wordt
in het Contidrom een innovatieve dynamische rijsimulator in
gebruik genomen die de exacte dynamische parameters van de
banden en het betrokken testvoertuig kan berekenen. Hierdoor
krijgen de professionele testrijders van Continental exact
hetzelfde subjectieve rijgevoel als de bandentests op de test-
baan. <
www.continental.com
Verschillende wegoppervlakken
“Onze AVA bepaalt de overdracht van krachten tussen de
band en het wegdek, terwijl verschillende sliptoestanden, zoge-
naamde ‘µ-slipcurves’, nauwkeurig reproduceerbaar zijn. Met de
modernste meettechnologie meten we alle krachten die tijdens
het remmen tussen de band en het wegdek werken. We kunnen
onze banden en hun verschillende samenstellingen nog nauw-
keuriger vergelijken en ze optimaliseren voor hun speciale toe-
passingen”, legt Meletis Xigakis uit. Xigakis is verantwoordelijk
voor de wereldwijde bandentests bij Continental. De AVA wordt
gebruikt in de Automated Indoor Braking Analyzer, die in 2012
in gebruik is genomen. Op de 75 meter lange testbaan worden
remtests op verschillende wegoppervlakken uitgevoerd. Het gekli-
matiseerde gedeelte van de testhal heeft tot vijf wegoppervlakken
die hydraulisch kunnen worden verwisseld. In de weersonafhan-
kelijke faciliteit kunnen jaarlijks tot 100.000 remtests worden
uitgevoerd op droge, natte of zelfs beijzelde wegen. Het systeem
is geïntegreerd in een 350 meter lange en tot 30 meter brede hal.
25 miljoen km per jaar
Het geavanceerde testvoertuig wordt gebruikt op het
Contidrom-testterrein van het bedrijf in Jeversen, in de buurt
van Hannover, Duitsland. In totaal worden nieuwe bandenmo-
dellen van Continental 25 miljoen kilometer per jaar getest op
testbanken en testbanen. Dit komt overeen met 625 keer rond
de wereld. Deze grote inspanning is volledig gerechtvaardigd.
Het is de basis van de topkwaliteit van Continental banden.
Samen met de bedrijfstestbanen in Uvalde, Texas (VS), en in
Arvidsjaur, Zweden, is het Contidrom in Jeversen een van de
modernste proeftuinen ter wereld. Deze testbaan werd in
1967 geopend en is sindsdien voortdurend gemoderniseerd
om aan de toenemende eisen voor bandentests te voldoen.
In 2013 werd de Contidrom door de internationale jury van de
Automotive Testing Technology International Award bekroond
27
‘De AVA wordt versneld tot
een testsnelheid van 65
km/u met behulp van een
elektromagnetische lineaire
aandrijving, die is afgeleid van
moderne achtbaantechnologie’
In tegenstelling
tot conventionele
hydraulische
remsystemen wordt het
remsignaal elektronisch
doorgegeven
24-25-26-27_avacontinental.indd 29 25-05-2022 10:25