06
P
A
S
S
IE
V
O
O
R
T
E
C
H
N
IE
K
AANDRIJFTECHNIEK | juni 2021
Plug & play aandrijfl ijnen geven Orbital O2 energie
Sterke stromingen ontstaan waar eb en vloed tussen eilanden worden geperst. Deze zijn bijzonder
krachtig bij de Orkneys ten noorden van Schotland. Daarom wordt hier al jaren geëxperimenteerd
met getijdenkrachtcentrales, met name in het European Marine Energy Center (EMEC). Vandaag
de dag is EMEC de toonaangevende testlocatie van Europa voor getijden en golfenergieprojecten.
Orbital Marine Power, een Schots technologiebedrijf op het gebied van drijvende-getijdenturbine-
technologie, heeft onlangs zijn eerste commerciële 2MW-unit gelanceerd, de Orbital O2. Die zal
binnenkort worden geïnstalleerd in EMEC, waar het de krachtigste operationele getijdenturbine ter
wereld zal worden. Ongeveer 15 meter onder de 72 m lange bovenbouw van de O2 bevinden zich
twee volledig geïntegreerde aandrijfl ijnen van SKF op twee vleugelachtige poten. Hier draaien de
twee rotoren met dubbele bladen, elk met een diameter van 20 meter. Dit zijn op dit moment de
grootste ooit op één enkel productieplatform en ze worden aangedreven door de waterstroming
in de oceaan. De elektriciteit die in de generatoren wordt opgewekt, gaat via een onderzeese kabel
naar de wal, waar deze rechtstreeks in het net kan worden gevoerd, opgeslagen of verwerkt kan
worden tot ‘groene waterstof’. SKF leverde de complete, volledig geïntegreerde aandrijfl ijn als
een ‘plug & play module’ aan Schotland. De 2MW-aandrijfl ijnen, zoals gebruikt in het Scottish
Orbital-project, zijn een aanvulling op de generatie van elektriciteit uit zonne- en windenergie. De
getijden zijn betrouwbaar, de productie van elektriciteit is voorspelbaar en de energiedichtheid
als gevolg van het actieve medium zeewater is zeer hoog. Binnen de Orbital O2-aandrijfl ijnen zit
de SKF kerncompetentie niet alleen in de hoofdlagers en in de draaikranslagers voor het kantelen
van de rotorbladen, maar ook in de zeewaterafdichtingen van de hoofdassen tussen de rotornaaf
en de gondelbehuizing. Tevens leverde SKF de ‘CoMo’ conditiebewaking voor het hele systeem.
www.skf.com
06-07_fotospread.indd 6 26-05-21 17:28