Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2021

47
De huidige E-Tech-
aandrijving
beschikt over twee
elektromotoren
die via een hybride
transmissie gekoppeld
zijn aan een viercilinder
benzinemotor
De Renault EOLAB is een hybride conceptauto met een zeer laag brandstofverbruik van 1 liter op
100 kilometer
Aan het eind van deze tests waren de E-Tech ontwikkelings-
teams gerustgesteld dat wat in LEGO en in simulatie werkte, ook
‘in het echt’ werkte. “En zelfs extreem goed,” aldus Ketfi-Cherif.
Maar niet alles was geregeld. Het systeem moest nog geopti-
maliseerd worden voor hoge snelheden en bovenal moest de
setting gevonden worden waarmee E-Tech onthuld kon worden
aan journalisten en het publiek.
Een vierde versnelling
Na de eerste prototyping runs die de werking van het E-Tech-
systeem valideerden, bereikten de ontwikkelingsteams een eerste
belangrijke fase: de presentatie van een ‘echt’ voertuig binnen
de termijn van 18 maanden. Onder de motorkap van een Dacia
Sandero maakte een eerste versie van de E-Tech-motor zijn ‘semi-
publieke’ debuut op de Innov’Days 2012, een evenement waar de
werknemers van de Renault Groep kennis konden maken met de
laatste technologische innovaties in ontwikkeling.
Tegelijkertijd bereidde Renault zich voor op een uitdaging
van de overheid: de ontwikkeling van een auto die minder dan
2 liter/100 km zou verbruiken. Dit zou de rol worden van het
EOLAB-prototype. Dit prototype werd onthuld op de Autosalon
van Parijs 2014. Het persbericht uit 2014 omschrijft de aandrijflijn
als volgt. ‘De EOLAB wordt aangedreven door een kleine drieci-
linder benzinemotor van 999 cm³, met een vermogen van 75 pk
(57 kW) en een koppel van 95 Nm. De motor werkt samen met
een innovatieve transmissie zonder koppeling, gebaseerd op
een compacte, economische drieversnellingsbak. De transmissie
biedt een aanzienlijk voordeel ten opzichte van de meeste hybri-
deauto’s, die voorzien zijn van een continu variabele transmissie
of een transmissie met dubbele koppeling. Die zijn door hun
grotere formaat, hogere gewicht en kostprijs minder geschikt
voor kleine, zuinige auto’s als de Renault EOLAB. Uniek aan dit
concept is de plaatsing van de koppeling, die een elektromotor
met permanente magneten omvat. De compacte en uiterst effi-
ciënte elektromotor levert wanneer extra vermogen nodig is, een
vermogenspiek van 50 kW en 200 Nm koppel’.
Fremau en de ontwikkelingsteams waren echter niet hele-
maal tevreden. “We moesten erin slagen om het starten van de
verbrandingsmotor te versnellen om een zeer reactieve transmis-
sie te krijgen. En daarbij het plezier van direct rijden met een groot
koppel dat we kennen van elektrische auto’s.” Dit vereiste actie
aan de bovenkant van de aandrijflijn. De oplossing bestond erin
een vierde versnelling toe te voegen aan de klauwkoppeling die
verbonden was met de verbrandingsmotor, die er oorspronkelijk
slechts drie had. Nog beter: met deze vierde versnelling kon de
elektrische hoofdmotor volledig worden losgekoppeld wanneer
hij niet werd gebruikt – meestal op snelwegen. Dit heft zijn weer-
stand op en bespaart ongeveer 1 kW, of 3 tot 4 procent van het
brandstofverbruik. “Op de snelweg werd het rijden comfortabeler
en zuiniger,” zegt Fremau.
Doorzettingsvermogen
De E-Tech-motor is inmiddels al enkele jaren op de markt en
is leverbaar in een ‘eenvoudige’ hybride versie op de Renault Clio,
Captur en Arkana en in een plug-in hybride versie op Captur en
Mégane. Voor Fremau is het als een droom die uitkomt. “We zijn
begonnen met een klein zaadje, we hebben de engineeringafde-
ling het concept laten overnemen en het is nu omgevormd tot
een compleet gamma.” Inderdaad het eindpunt van een ietwat
surrealistisch verhaal, geboren uit een LEGO-model. Maar tevens
dankzij de vindingrijkheid en het doorzettingsvermogen van een
toegewijd team engineers dat de handdoek niet in de ring gooide
toen het moeilijk werd. Een team met een competitieve geest die
geleidelijk het hele bedrijf in zijn greep kreeg. <
www.renault.nl
www.lego.com
44-45-46-47_lego.indd 47 26-05-21 16:54