45
nieuwe dingen mee waaraan hij bij zijn voorafgaande theoreti-
sche analyse niet had gedacht. Dat versterkte zijn overtuiging
dat hij op de goede weg was met dit prototype – ongetwijfeld
het goedkoopste uit de geschiedenis van Renault. Een technische
oplossing die niet alleen verrassend en onverwacht was, maar
ook innovatief.
Van concept naar rijdend model
Wat zouden echter de managers zeggen van de oplossing van
Fremau? Het was een zeer riskante gok. “Renault is altijd een heel
open bedrijf geweest, zeker wat het onderzoekgedeelte betreft.
Maar toen ik het model naar projectleider Gérard Detourbet en
R&D directeur Rémi Bastien bracht, wist ik niet hoe ze zouden
reageren. Ze liepen rond het model, ze raakten het aan en voel-
den dat we echt iets in handen hadden. En ik zal me altijd de
opmerking van Gérard Detourbet herinneren die zei: ‘Als we het
in LEGO kunnen maken, dan zal het lukken!’”
Nicolas Fremau (links) en Ahmed Ketfi-Cherif kijken met veel
genoegen terug op de periode waarin het conceptuele LEGO-model
moest worden omgevormd tot een echte aandrijving
TEKST / Renault, bewerking Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Renault
Voor Fremau is het nodig om de elektromotor te beschouwen als
hoofdmotor, de motor die het voertuig zal starten. Maar welke
transmissie wordt er dan tussen deze motor en de verbrandings-
motor gebruikt? Door de verplichting om het eenvoudig, compact
en licht te houden, bedenkt hij een radicale oplossing: geen kop-
peling en zelfs geen synchronisatie. Er bestaat een technologie
die dat mogelijk maakt en die met name in de autosport wordt
gebruikt; de klauwkoppeling (dog clutch).
Kerstvakantie
Fremau zag thuis hoe zijn zoon met de kleine tandwielen
van LEGO Technic speelde en bedacht, dat dat uiteindelijk niet
zo verschillend was van wat hij zou willen doen. Dus kocht hij
stuk voor stuk de dozen die hem interesseerden om alle blokjes,
tandwielen, assen en andere bouwelementen in huis te hebben.
De ingenieur gebruikt zijn kerstvakantie dan ook om met zijn
LEGO een model te maken van de innovatieve transmissie met
drie overbrengingen die hij eerst op papier had bedacht. “Ik kwam
op het idee om dat eerst te doen; zo kon ik mezelf helpen te
begrijpen wat er moest gebeuren. Na een twintigtal uren ‘werk’
onder het ietwat verbaasde oog van mijn zoon was het model
klaar,” verduidelijkt hij.
Het volstond echter niet om de bouwsteentjes onderling in
elkaar te passen. Hij moest de verschillende aandrijfassen en
-ringen monteren, lijmen en boren om ze vast te zetten in een
houder, het geheel motoriseren enzovoorts. Een echt ingenieurs-
werk waarmee Fremau de verschillende mogelijke werkingsmodi
tussen de motoren ‘live’ kon testen. Sterker nog, hij ontdekte er >
Fremau gebruikte zijn kerstvakantie om met LEGO een model te maken van de innovatieve transmissie
44-45-46-47_lego.indd 45 26-05-21 16:54