Pagina 41 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2021

41
Industriële Box-PC
Om het installeren van de software en de
safety zo eenvoudig mogelijk te maken, heeft
Spierings Mobile Cranes gekozen voor de indus-
triële Box-PC van Phoenix Contact. Volgens Van Es
is het een robuust apparaat en zijn de mogelijk-
heden enorm om alles er op te zetten en te laten
draaien wat Spierings wil. “We gebruiken voor het
Smart Connect de open source software van Linux.
Dat geeft ons een stuk vrijheid en het kon prima
op de IPC geplaatst worden. Ook qua verbindin-
gen is het prettig dat de IPC gestandaardiseerd
is. Er lag al een ethernetverbinding vanwege het
modem en die zit ook standaard op de IPC. Een
kwestie van een kabeltje ertussen en klaar.”
Spierings heeft ook gekeken naar enkele
andere merken maar de IPC van Phoenix Contact
kwam als beste uit de bus. Niek Bergevoet, engi-
neer op de supportafdeling: “Met de Box-PC
hebben we wat meer vrijheid om er zelf iets in te
kunnen zetten. We zijn namelijk afhankelijk van
Siemens voor de besturing van de kraan. Kozen
we voor een Siemens IPC dan zaten we vast aan
bepaalde software en konden we de IPC niet
makkelijk loskoppelen van de kraanbesturing.
Wij wilden juist wél de vrijheid hebben qua soft-
ware. Met Linux kunnen we zelf dingen toevoe-
gen of wijzigen. Wel is de Box-PC aangesloten op
de Profinet bus. Hiermee kunnen we goed kijken
wat er gebeurt met de besturing van de kraan.
Momenteel is het zo dat als een klant een sto-
ring heeft, de technische dienst ons belt of wij
willen kijken wat er met de kraan aan de hand
is. Wij stellen de diagnose en instrueren dan de
technische dienst ter plekke wat ze moeten doen
om de storing op te lossen. Het is de bedoeling
dat de klant niet compleet toegang krijgt tot het
systeem. Dan is de IPC meteen een soort van bar-
rière. De klant kan wel bepaalde data uitlezen die
voor hem van belang is.”
Drie mogelijkheden
De data die de klant wel kan zien is onder
te verdelen in drie mogelijkheden. Allereerst het
‘Planner report’. Hier kunnen klanten diverse gege-
vens zien van hun kraan zoals brandstofverbruik,
energieverbruik, windkracht, gewichten en kat-
afstanden. Tweede mogelijkheid is een ‘Technical
report’. Dit is van belang voor de technische dienst
van de klant om een eerste diagnose te doen bij
storingen. Tot slot zijn er de ‘Settings’. Hiermee
kan een klant op afstand de gieklengte beperken
en kunnen ze de optie gereduceerde snelheid
inschakelen.
Van Es schetst de werking en mogelijkheden
van Smart Connect: “In de schakelkast van de
kraan zit een bedieningspaneel. De kraanmachi-
nist kan daarop van alles uitlezen wat hij nodig
heeft. Allereerst biedt Smart Connect de moge-
lijkheid om mee te kijken. De technische dienst
is vaak niet bij de kraan, maar kan wel meekijken
of het een eenvoudig of lastig probleem is om
op te lossen. Hoe moeten ze het oplossen en wie
moeten ze sturen wordt nu een stuk eenvoudiger.”
Retrofit
Van Es laat weten dat Spierings in de toekomst
meer wil gaan doen richting big data en predic-
tive maintenance, iets waar meer bedrijven mee
bezig zijn. “Maar we zitten nu nog in de testfase
en het verzamelen van de data. We willen de
klant nu met Smart Connect meer inzage geven
en meer mogelijkheden bieden met hun eigen
kraan. Momenteel draait Smart Connect op zo’n
twintig kranen als een pilot bij diverse klanten.
Die kijken voor ons of alles naar behoren werkt,
of alle informatie aanwezig is wat ze willen weten.
Binnen nu en twee maanden gaan we het officieel
uitrollen. Dan bestaat er ook de mogelijkheid om
de meest recent gebouwde kranen eventueel te
retrofitten als de klant daarom vraagt. Elke kraan
die we nu leveren gaat standaard met de IPC weg.
Dat betekent dat er zo’n driehonderd kranen in
het veld rijden die in aanmerking komen voor
Smart Connect. Mochten die klanten dat willen
aanschaffen, dan kunnen we dat eenvoudig instal-
leren en ook hun kraan meer ‘smart’ en ‘connec-
ted’ maken.” <
www.spieringscranes.com
Spierings Mobile Cranes ziet een forse groei naar hybride en elektrische kranen. Hier is de elektrische SK487-AT3 City Boy emissieloos aan het werk in de binnenstad van
Amsterdam
38-39-40-41_spierings.indd 41 26-05-21 16:51