AANDRIJFTECHNIEK | juni 202132
De snelle weg naar een
veilige insulinepen
Wereldwijd neemt diabetes toe. Elk jaar krijgen ongeveer 10 miljoen
mensen deze diagnose. Dit vergroot de vraag naar insulinepennen voor
zelf injecteren. De Deense dochteronderneming van SYNTEGON heeft met
behulp van het FESTO automatiseringsplatform een geautomatiseerd
systeem ontwikkeld voor de assemblage van deze pennen.
Automatisering met pneumatiek en elektronica zorgt voor veilige en betrouwbare processen, zodat het eindproduct, de insulinepen, ook veilig en gebruiksvriendelijk is
M
ichael Andersen, Sales Director
bij Syntegon Technology
Sandved in Denemarken,
heeft een toekomstvisie.
“Mijn droom en visie voor de
toekomst is dat onze machines tijdens productie
formaatwijzigingen verwerken. Dat zou het top-
punt zijn van de filosofie die we in ons bedrijf
nastreven: flexibiliteit en aanpasbaarheid,” voegt
TEKST / Festo
FOTO’S / Syntegon
de automatiseringsexpert toe. “Door gebruik te
maken van het Festo automatiseringsplatform, met
onder andere de servoperskit, zijn we al dicht bij
het waarmaken van deze droom.” De servoperskit
YJKP van Festo – een voorgeconfigureerd modulair
systeem dat bestaat uit software, controllers en
standaard elektrische aandrijvingen – kan eenvou-
dig in de installatie worden geïntegreerd en biedt
dankzij de vooraf geïnstalleerde software een hoge
mate van flexibiliteit. Dit betekent dat het modu-
laire perssysteem met servo-aandrijving voor elek-
trisch persen en hechten tot 17 kN direct klaar is
voor gebruik en, vergeleken met andere oplossingen
op de markt, zowel intuïtief te parametriseren als
kosteneffectief is.
“We hebben meer dan honderd servoperskits
geïnstalleerd in de geautomatiseerde assemblage-
lijnen voor insulinepennen,” vertelt Ulrik Keldke,
hoofd van de technische afdeling van Syntegon in
Sandved. De nauwkeurig instelbare pers- en hecht-
krachten zorgen voor een consistente kwaliteit
en lage afvalpercentages. “Wat we vooral prettig
vinden aan de servoperskit van Festo is dat deze
snel en gemakkelijk in gebruik kan worden geno-
men en dat de operators van de machines geen
training nodig hebben om er mee te werken,” legt
Chief Engineer Keldke uit.
32-33_festo.indd 32 26-05-21 16:46