Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2021

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2021 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
B
rabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was
het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van
Nederland’ binnenhaalde, eind april was het de beurt aan
onze koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in
Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig hoe hij in die
diepblauwe DAF Kini uit 1967 met zijn dochter prinses Amalia voorop reed. In het kielzog gevolgd
door koningin Máxima en de prinsessen Alexia en Ariane, in de, eveneens uit Brabant afkomstige,
Lightyear One. Deze editie die u momenteel in handen heeft, zouden we eigenlijk wel kunnen
bestempelen als een ‘Brabant Special’. We kennen natuurlijk allemaal Brabantse wereldspelers
als ASML en DAF Trucks. Er zijn echter ook diverse kleinere, minder bekende parels uit Brabant die
wereldwijd zaken doen of als start-up bedrijf met heel slimme machines komen. Zoals Sleegers
Technique, Spierings Mobile Cranes en AVL Motion. Alle drie krijgen ze aandacht in deze editie.
Sleegers Technique heeft een naam op het gebied van slicen, interleaven en modulaire machinebouw
in de foodindustrie. Zij ontwikkelden een speciale ‘ready-to-eat bacon’ productielijn voor een
Canadese klant. Met daarin 118 speciale rvs-aandrijvingen! Een unicum voor de Nederlandse
Aandrijftechniekscene! En ik heb het zelf mogen aanschouwen in Nieuwkuijk. Wat een prachtige
machines van een prachtig bedrijf! En dan het Smart Connect systeem van Spierings Mobile Cranes.
De mobiele torenkranen van dit bedrijf uit Oss zijn mechanisch al hoogstandjes der techniek (kijk
maar eens als ze in- of uitvouwen), nu worden ze ook nog eens smarter en connected via de cloud.
Via diezelfde cloud vertelden de enthousiaste engineers van Spierings aan mij waarom, hoe en
wat de voordelen zijn voor de eindklant. En dan een groeiende parel op de grens van Brabant en
Limburg, AVL Motion. Ook hier eerst via Teams het interview gehouden, later mocht ik langskomen
om midden in de aspergevelden foto’s en video’s te schieten van hun nieuwste asperge-oogstrobot.
Wat een geweldig mechatronisch apparaat en helemaal als je het in werking ziet. En snap ik ook
hoe de nabije toekomst van de landbouw er uit gaat zien. Een innovatieve machine bedenken is de
eerste stap, het bouwen een tweede en dan blijkt dat er de nodige samenwerking is met de diverse
toeleveranciers. Het is niet meer alleen het leveren van componenten, het is vooral samenwerken
aan een innovatieve oplossing. Ook dat heb ik gezien terwijl ik de bedrijven bezocht. Maar gaat
alle aandacht qua slimme machines en innovatieve aandrijftechniek dan alleen naar Brabantse
bedrijven? Nee, gelukkig niet. Na het schrijven van deze column stap ik in mijn auto richting
Friesland voor een volgend bedrijfsbezoek. Ook daar worden slimme, complexe en innovatieve
machines bedacht. En zo heeft elke provincie in Nederland zijn pareltjes op het gebied van
innovatieve machines. Daar mogen we best trots op zijn!
Parels uit Brabant
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Asperges steken met innovatieve oogstrobot | Mobiele torenkraan in de cloud | Engineering skills in LEGO Technic
#4 | 2021
| Ready-to-eat bacon dankzij
innovatieve aandrijvingen in
hygiënische rvs-verpakking
01_cover.indd 1 26-05-21 11:43
Sleegers Technique heeft
een ‘ready-to-eat bacon’
lijn ontwikkeld en gebouwd
voor een Canadese klant.
Een mega-klus op het
gebied van aandrijftechniek.
Het bedrijf kon daarbij
terugvallen op SigmaControl
dat alle motoren, drives
en besturingen leverde,
waaronder 118 rvs IP69K
motoren van Kollmorgen.
SigmaControl BV
Bijdorp West 24
2992 LC Barendrecht
Tel.: (0180) 69 57 73
www.sigmacontrol.eu
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 26-05-21 16:39