Pagina 23 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2021

23
Hydrauliek biedt mogelijkheden
Een hydraulische oplossing dan? Ook hier wordt een elektro-
motor ingezet maar deze drijft in combinatie met een hydrauli-
sche pomp via stuurkleppen verschillende cilinders tegelijk aan.
Dat betekent dat een hydraulische aandrijving veel compacter
is te ontwerpen terwijl de hoge krachtdichtheid het mogelijk
maakt om grote krachten te realiseren; ook bij lage toerentallen.
Een nadeel van dit type aandrijving is echter dat in con-
ventionele systemen de besturing of regeling van de beweging
functioneert op basis van kleppen die hoge smoor- en hiermee
grote energieverliezen veroorzaken. Daarbij worden hydraulische
aggregaten vaak centraal opgesteld wat betekent dat het vermo-
gen over relatief grote afstanden moet worden getransporteerd;
ook dit komt de energie-efficiëntie niet ten goede. Kortom; hoe
geliefd hydraulische systemen in de machine- en installatiebouw
ook zijn door de zojuist genoemde eigenschappen in combinatie
met de relatief lage investeringskosten: door de grote verlie-
zen kunnen de energiekosten gedurende de levensduur flink
AX-pompen leveren een nauwkeurige beweging en vormen hiermee
een geschikte aandrijving voor decentrale lineaire assen
TEKST / Marjolein de Wit-Blok
FOTO’S / Bucher Hydraulics
O
p zowel nationaal als internationaal niveau
richt de politiek zich op het verbeteren van de
efficiëntie van machines en installaties wat
uiteraard ook invloed heeft op de industrie.
Een focus ligt onder meer op het vervangen
van conventionele aandrijvingen door hoogefficiënte, elektrische
aandrijvingen. Daarbij is het belangrijk het complete systeem te
beschouwen en niet alleen de afzonderlijke componenten. Door
aandrijvingen bijvoorbeeld onderling met elkaar te verbinden is
het mogelijk om de energiestromen te ‘managen’ en hiermee
het totale verbruik te verlagen.
Van ‘niet nodig’ naar ‘noodzakelijk’
In het verleden was de animo voor de toepassing van energie-
efficiënte oplossingen niet overal even hoog. De prijs van de
energie was te laag en ook was er nog geen ‘taks’ met betrekking
tot de CO
2
-uitstoot. Door de huidige klimaatproblematiek en
-discussie neemt de bereidheid om over te stappen naar zuinige
aandrijvingen toe, maar ontstaat er een nieuw probleem: de
technische haalbaarheid. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar
elektromechanische aandrijvingen, dan bereiken constructeurs
al snel de technologische grenzen; vooral wanneer het gaat om
oplossingen met een hoge benodigde krachtdichtheid en com-
pacte bouwruimte.
In de basis wordt iedere elektromechanische aandrijving
aangedreven door een elektromotor. Wanneer de ontwerper er
in het kader van efficiëntie voor kiest om een directe aandrijving
te realiseren – dus zonder overbrenging – zal hij beperkt worden
in het beschikbare vermogen. Wanneer hij dit vermogen toch wil
bereiken, zal hij er niet aan ontkomen een aandrijving te ontwik-
kelen met een dimensionering die praktisch onacceptabel is. >
||| EIGENSCHAPPEN HELAX OP EEN RIJTJE
• Hydraulische lineaire aandrijvingen met AX-pompen bieden een dynamische en nauwkeurige
regeling; ook bij grote krachten en lage toerentallen.
• De prestaties zijn vergelijkbaar of beter dan elektromechanische aandrijvingen.
• Stille werking en lage trillingsniveaus.
• Dynamisch, nauwkeurig en direct.
• Een hoge efficiëntie in zowel motor- als generatorbedrijf.
• Lage wrijving en lage onderhoudsbehoefte door robuuste en betrouwbare opstelling.
• Lager gewicht en compacter dan een mechanische oplossing.
• Componenten zijn flexibel in de uiteindelijke toepassing onder te brengen – dit in tegenstelling tot
een mechanisch systeem dat alleen in een vaste configuratie is toe te passen.
• Eenvoudige installatie en inbedrijfstelling.
• Geen specialistische hydraulische kennis nodig.
• Voor het parametreren is kennis van elektrische aandrijftechnologie voldoende.
• Voor systemen waar het mogelijk is energie terug te winnen kan de totale systeemefficiëntie oplopen
tot 84 procent; dit is vergelijkbaar of hoger dan de efficiëntie van elektromechanische systemen.
Door de modulaire opbouw is de Helax-
systeemoplossing eenvoudig in te passen in
verschillende soorten cilinders. De AX-pomp voedt
het systeem met een geregelde volumestroom
zonder gebruik te maken van smoorkleppen
22-23-24-25_bucher.indd 23 26-05-21 16:45