Pagina 14 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | juni 202114
ze eenvoudig zijn te onderhouden, onderdelen er makkelijk
af te halen zijn of eenvoudig om te wisselen. Daarom werken
we veel met modules.”
De machines van Sleegers kunnen losse modules zijn die
één of meerdere handelingen uitvoeren of zoals in dit geval
een complete productielijn van aan elkaar gekoppelde machi-
nes. Sleegers: “Deze machinelijn is voor een klant in Canada
voor de bacon-verwerkende industrie. Een grote order die van
ontwerp tot uitlevering toch zo een jaar duurt. Momenteel
wordt de laatste hand gelegd aan de machines. Het gaat hierbij
om twee vrijwel identieke lijnen.” Voor Sleegers is dit de eerste
machinelijn van dit type en bestaat uit diverse type units.
Een aantal hiervan bouwt het bedrijf al langer, maar zijn voor
deze lijn ‘customized’, zeg maar klantspecifiek gemaakt. Het
is meteen de grootste lijn die Sleegers in zijn geschiedenis
heeft gebouwd.
Huub Sleegers geeft beknopt uitleg wat er allemaal in de
lijn gebeurt: “De bacon wordt in de lijn gesneden, gebakken in
een oven, gekoeld en daarna verpakt. Er zijn per machinelijn
vier sporen. Het verpakken gebeurt in retail-verpakkingen of
foodservice-verpakkingen. Kijk je naar de retail-verpakkingen,
daar gaat het bijvoorbeeld om vier plakken bacon met papier
ertussen. Onze machines kun je daarop helemaal instellen dat
de plakjes op gewicht zijn, de tussenlagen er netjes tussen
liggen en dat er een goed uitziend product uitkomt wat een
klant graag wil kopen. Dat is onze kracht.”
118 rvs IP69K servomotoren
Een van de bijzondere aspecten van deze machines is de
toegepaste aandrijftechniek. Even wat getallen: er zitten in
||| RVS-SERVOREDUCTOREN APEX DYNAMICS
Speciale motoren vereisen speciale tandwielkasten. Ook de servoreductoren gekoppeld aan IP69K
Kollmorgen motoren zijn speciaal. Thom van Oss van Apex Dynamics legt dat uit. “De tandwielkast
mag wel een klein onderdeel zijn, het is wel een belangrijk onderdeel. Wij leveren al vanaf het begin
rvs-tandwielkasten. Met onze rvs AB-, AF-, AE- en AT-series zijn we altijd sterk geweest in de food &
packaging industrie. Echter heeft een rvs-tandwielkast nog altijd een deel staal en aluminium. Zo
is de ingaande kant van de tandwielkast en de flens aan de motor van aluminium. Dat is omdat veel
motoren nog van aluminium of (giet)ijzer zijn. Echter is die markt flink aan het veranderen en zijn de
afgelopen jaren veel motorfabrikanten uitgekomen met complete rvs-motoren. We hebben daarom
aangedrongen, ook vanuit Nederland, om de tandwielkast ook volledig van rvs te maken.
Apex Dynamics heeft er toen voor gekozen om de AE-serie volledig van rvs te gaan maken. Die hebben
al de ronde behuizing en is gemakkelijk schoon te houden. In het begin waren het nog klantspecifieke
oplossingen, maar de vraag wereldwijd was zo groot dat we de AES- en de haakse AERS-serie hebben
uitgebracht, met de ‘S’ van stainless steel. Voor SigmaControl was het nu een prachtige kans om
met een standaard product in de machine bij Sleegers te komen.” Voldoet deze tandwielkast ook aan
IP69K? Van Oss geeft aan dat dat lastig is bij tandwielkasten. “Bij IP69K moet het component tegen het
reinigen met hoge druk bestand zijn. Waar kan er bij de tandwielkast water naar binnen dringen? Dat
is bij de ingaande kant aan de motorzijde en aan de uitgaande kant, de roterende as. Bij de ingaande
kant is dat op te lossen met een optionele afdichting tussen motor en tandwielkast. De uitgaande
kant is een open deel. Dat is het lastigste deel om waterdicht te krijgen. Apex gebruikt in de AES-serie
standaard Vitton-afdichtingen, eventueel dubbellips uitgevoerd. Dan voldoet de kast aan IP67. We
kunnen nog als extra een kunststof ring over de as schuiven. Die ring zorgt ervoor dat de hogedrukspuit
niet direct op de afdichting van de tandwielkast kan komen en zo creëer je een IP69K-situatie.” En
hoe zit het met onderhoud en smeermiddelen? “Bij Apex Dynamics zijn alle tandwielkasten voor het
leven gesmeerd, reviseren is niet nog nodig. Als een tandwielkast aan het einde van zijn levensduur is
door bijvoorbeeld lagerslijtage dan is het economischer om een kast te vervangen. De AES-serie zoals
toegepast bij Sleegers is standaard voorzien van een food-grade smeermiddel, dat is wel essentieel voor
deze industrie. Het is mooi dat we, dankzij de samenwerking met SigmaControl, toch wel een unieke
maar toch standaard aandrijving hebben mogen leveren aan Sleegers. Kijk, met Apex Dynamics zoeken
we altijd de samenwerking met servomotorfabrikanten. Ik denk dat we in Nederland momenteel met
zo’n 80 procent van de servomotorleveranciers samenwerken. Ook met SigmaControl werken we al heel
lang samen en dan ontstaan dit soort mooie technische oplossingen.”
www.apexdyna.nl
Fraaie combinaties rvs-
aandrijvingen, de Kollmorgen
AKMH41C is gekoppeld aan
de AE090S tandwielkast
van Apex Dynamics en de
Kollmorgen AKMH22C aan de
AE070S tandwielkast van Apex
Dynamics (FOTO: APEX DYNAMICS)
12-13-14-15-16-17_sleegerssigma.indd 14 26-05-21 17:04